جولان آفت برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری

جولان آفت برگ‌خوار در جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری

سید احمد موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت‌: ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومتر مربع از جنگل‌های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و از جمله بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری عمدتاً در مناطقی همچون لردگان، اردل، بازفت، ناغان و فلارد قرار گرفته است و از جمله جنگل‌های غرب و جنوب غرب محسوب می‌شود، افزود: این جنگل‌ها از کوه‌های منطقه بازفت به سمت کوه‌های فلارد کشیده شده‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد: گونه گیاهی بلوط، پوشش عمده جنگل‌های سرسبز استان چهارمحال و بختیاری را تشکیل می‌دهد و نیمی از جنگل‌های بلوط کشور در مناطق غربی کشور و در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه آسیب‌های بسیاری محیط زیست استان خصوصا جنگل‌ها که ذخایر ارزشمند هر کشور و استانی هستند را مورد تهدید قرار داده است از جمله این آسیب‌ها می‌توان به خشکسالی‌های متعدد طی سال‌های اخیر، عوامل انسانی، چرا‌های بی‌‌رویه دامداران، بهره‌برداری‌های بی‌رویه و آفات اشاره کرد که در سنوات اخیر جنگل‌های استان را در معرض نابودی قرار داده‌اند.

موسوی گفت: امروزه مهم‌ترین عاملی که جنگل‌های بلوط استان را تهدید می‌کند وجود آفات برگ‌خوار بلوط است، این آفت طی سال‌های اخیر با محیط سازگار شده و تعداد آن‌ها در برخی مناطق استان در حال افزایش است، تلاش‌ها حاکی از این است که بتوانیم از طریق اقدامات بیولوژیک تعداد این آفات را کاهش دهیم.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اینکه انجام اقدامات بیولوژیک تنها در مناطق قابل دسترس جهت رفع آفات درختان جنگل‌های بلوط انجام می‌شود، گفت:متاسفانه انجام این اقدامات چندان موفق نبوده است چرا که برخی از درختان جنگل‌های بلوط در ارتفاعات و مناطق سخت‌گذر قرار دارند و امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد این عامل سبب افزایش آفات در جنگل‌ها شده است.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین تمرکز آفات برگ‌خوار بلوط بیشتر در حاشیه رودخانه‌ها است و در حال حاضر ۳۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان درگیر آفت برگ‌خوار بلوط هستند.

پایان پیام/ ۶۸۰۴۰

منبع: فارس