چرا اجلاس کمپ دیوید اهمیت داشت؟

چالش‌های تمام نشدنی کره شمالی و چین

چرا اجلاس کمپ دیوید اهمیت داشت؟

اکوایران: رئیس‌جمهور ایالات متحده با رهبران کره جنوبی و ژاپن در مریلند دیدار کردند تا در مورد آینده مشارکت سه جانبه گفتگو کنند.اما با وجود این اتحاد ،چالش های کره شمالی و چین به این زودی ها از بین نمی‌رود.

چرا اجلاس کمپ دیوید اهمیت داشت؟

به گزارش اکوایران، روز جمعه رئیس‌جمور ایالات متحده با رهبران کره جنوبی و ژاپن دیداری ترتیب داد که در آن مسائل مهم نظامی-امنیتی مورد بحث قرار گرفت. کره جنوبی و ژاپن دو متحد مهم آمریکا در اقیانوس هند و اقیانوس آرام هستند و قراردادهای دفاعی مربوطه تضمین می کند که منافع امنیتی آمریکا و آسیا در هم تنیده شده است. تنش‌آفرینی‌های پیاپی کره‌شمالی و آزمون‌و خطایش در دریای شرق و اقیانوس آرام، ناامنی منطقه را بیشتر کرده است. در سوی دیگر، هم‌آوردطابی فزاینده پکن، استفاده از اجبار اقتصادی و توسعه نظامی، به دمیدن روح تازه ای در روابط سه جانبه بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن کمک کرده است. در تحلیلی که در وبگاه هادسان منتشر شده، به جوانب مختلف این اتحاد سه‌جانبه و آینده آن پرداخته است.

تهدیدهای پیش‌روی سه متحد

روز جمعه، رئیس‌جمهور ایالات متحده، جوبایدن، با رهبران کره جنوبی و ژاپن، رئیس جمهور یون سوک یول و نخست وزیر فومیو کیشیدا، در مریلند دیدار کرد و در مورد آینده مشارکت سه جانبه گفتگو کردند. کره جنوبی و ژاپن دو متحد مهم آمریکا در اقیانوس هند و اقیانوس آرام هستند. این کشورها با هم میزبان بیش از 75000 سرباز آمریکایی هستند و شرکای تجاری ضروری هستند.

20230820_102757

سالانه میلیاردها دلار بین سرمایه‌گذاران آمریکایی، کره‌ای و ژاپنی جریان دارد که از خدمات تولیدی، مالی و سایر خدمات هر کشور اطمینان دارند. اگرچه ممکن است مسائل اقتصادی، مانند تقاضای فزاینده برای امنیت اقتصادی، در جریان نشست بایدن-یون-کیشیدا مطرح شود، اما امنیت سنتی برای همیشه موضوع برجسته این سه کشور باقی خواهد ماند.

نگرانی‌های همیشگی از بابت پیونگ‌یانگ

قراردادهای دفاعی مربوطه تضمین می کند که منافع امنیتی آمریکا و آسیا در هم تنیده شده است. برخی نگرانی ها در اقیانوس هند و اقیانوس آرام هرگز تغییر نمی کنند.

کره شمالی به شلیک موشک ها به دریای شرق و اقیانوس آرام ادامه می دهد – برخی از آنها به عنوان یک تحریک آشکار بر فراز جزایر ژاپن شلیک می شوند. در سال جاری، کره شمالی تقریباً دوازده آزمایش موشکی انجام داده است و احتمالاً در زمان برگزاری این نشست به نشانه اعتراض، آزمایش های بیشتری انجام خواهد شد. مقامات کره شمالی دوست ندارند که مقامات کره جنوبی با مقامات آمریکایی یا ژاپنی همکاری کند. پرتاب هر موشک توسط کره شمالی، مسلماً این کشور را یک قدم به داشتن یک سیستم پرتاب موفق برای آرزوهای تسلیحات هسته‌ای خود نزدیک‌تر می‌کند. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تهدید کرده است که تولید تسلیحات هسته‌ای را افزایش خواهد داد، اما اگر رژیم به زرادخانه هسته‌ای قابل توجهی دست یابد، چه کاری انجام خواهد داد.

صرف نظر از زمانی که جو بایدن در اوایل سال جاری میزبان رئیس جمهور یون در کاخ سفید بود، هر دو تایید کردند که حمله هسته ای به کره جنوبی شبیه حمله به ایالات متحده است و ایالات متحده مایل است از زرادخانه هسته ای خود برای کمک به جلوگیری از آن استفاده کند. از سوی دیگر شرایط در هند و اقیانوس آرام در حال تغییر است. سال گذشته، استراتژی امنیت ملی ژاپن خاطرنشان کرد که امنیت در منطقه از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بوده، شدید و پیچیده است.

خصومت‌ورزی پکن و دمیدن روح تازه به اتحاد

کره شمالی همیشه تهدید آشکاری برای صلح در اقیانوس هند و اقیانوس آرام است، اما رقیب جدیدی ظاهر شده است . برای سال‌ها، ایالات متحده چین را به عنوان تنها رقیب با قصد تغییر نظم بین‌المللی معرفی کرده است و سایر دولت‌ها در سراسر جهان نیز شروع به اعتراف به این واقعیت کرده‌اند.

64dfe70f2f86e1.56749468

استراتژی امنیت ملی جدید کره جنوبی که چند ماه پیش منتشر شد، خاطرنشان کرد که چین به گسترش قابلیت های نظامی خود و گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در سراسر جهان ادامه می دهد. استراتژی امنیت ملی ژاپن همچنین چین را به عنوان یک هدف روشن برای تبدیل ارتش خود به ارتشی «در سطح جهانی» در حالی که به طور یکجانبه تلاش می کند قوانین و هنجارهای بین المللی را تغییر دهد ،به رسمیت شناخت. جنگ طلبی فزاینده پکن، استفاده از اجبار اقتصادی و گسترش نظامی، به دمیدن روح تازه ای در روابط سه جانبه بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن کمک کرده است. و خبر خوب برای این سه کشور این است که تلاش‌ها برای بازدارندگی کره شمالی از اقدام نظامی می‌تواند چین، شریک امنیتی کره شمالی را نیز منصرف کند. چالش‌هایی که چین ارائه می‌کند، از جمله حضور گسترده اقتصادی آن در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و استفاده از ابزارهای نظامی غیرسنتی، این تلاش‌ها را بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن پیچیده‌تر – اما ضروری می‌کند. به همین دلیل است که دولت بایدن در مورد تعامل بیشتر با شرکا و متحدان آمریکایی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام بسیار قاطعانه عمل کرده است.

برای ایالات متحده و شرکا و متحدانش مهم است که با یکدیگر برای مقابله با نفوذ بدخیم چین همکاری کنند. قوانین و هنجارهای بین‌المللی که در دهه‌های گذشته، به کشورهای غربی و آسیایی، از جمله چین، اجازه شکوفایی و رشد داده‌اند. اما اکنون پکن در حال چرخش به سمت مسائل داخلی است. چین می‌خواهد با سازمان‌هایی که بر اساس این قوانین و هنجارها ساخته شده‌اند، مانند سازمان ملل متحد همکاری کند ، اما لزوماً نمی‌خواهد دیگر تابع آن توافق‌ها باشد. چین در نشست کمپ دیوید مورد توجه قرار گرفت. این به این دلیل است که روابط کره جنوبی و ژاپن همیشه کمرنگ بوده است. قبل از دولت یون، روابط به ویژه بی ثبات بود. اما یون تمایل منحصربه‌فردی به تلاش برای پل زدن این رابطه حتی قبل از رسیدن به قدرت نشان داد. اکنون مشخص است که او و کیشیدا مایلند کارهای لازم را انجام دهند تا اوضاع به حالت عادی بازگردد. مشخص نیست روابط کره جنوبی و ژاپن چند سال آینده به کجا خواهد رسید. به همین دلیل است که ادامه جلسات منظم بین ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن برای اطمینان در زمان تغییر دولت ها مهم است. این و دیدارهای دیگری که این سه رهبر دارند صرفاً برای نشان دادن اراده سیاسی برای ایجاد تغییرات نیست. آنها همچنین بر نحوه تفکر دولت هایشان در مورد روابط سه جانبه تأثیر می گذارند.

اکنون برای آن‌ها مهم است که تعهدات و ابتکارات را چه در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات، تمرینات مشترک جدید، پروژه های تحقیقاتی و غیره تحکیم بخشند. منافع امنیتی ایالات متحده ، کره جنوبی و ژاپن در اطراف اقیانوس هند و اقیانوس آرام، از جمله اقتصادی، سایبری و فضایی، فراتر از سیاست هستند. رهبری سیاسی در هر کشور در نهایت تغییر خواهد کرد، اما به نظر نمی رسد که چالش های کره شمالی و چین به این زودی ها از بین برود.

18biden-summit-behind-hpgc-articleLarge

در همین رابطه:

  • حرکت جسورانه توکیو و سئول علیه پکن؛ ناتوی پاسیفیک در راه است؟
  • قدرت‌نمایی شگفت‌آور پکن در حیاط خلوت واشنگتن؛ خلیج فارس، چین را به چه قیمتی می‌فروشد؟
  • اهمیت مسیر تجاری شمال-جنوب برای ژئوپولتیک آسیا؛ تهران و مسکو در برابر تحریم‌ها واکسینه می‌شوند؟

منبع: اکوایران