مشکل بزرگ توافق زندانیان برای واشنگتن

مشکل بزرگ توافق زندانیان برای واشنگتن

اکوایران: در حالی که جو بایدن به دنبال دستاوردی در سیاست خارجی خاورمیانه در آستانه انتخابات آمریکا در سال آینده است، کمپینی را برای تنش‌زدایی با ایران آغاز کرده است.

مشکل بزرگ توافق زندانیان برای واشنگتن

به گزارش اکوایران، به عنوان بخشی از یک توافق غیررسمی برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، گزارش شده که ایالات متحده در حال لابی‌کردن با ایران برای توقف همکاری نظامی با روسیه است. به نوشته تلگراف، در مذاکرات اولیه این توافق، واشنگتن برای مبادله زندانیان با تهران به توافق رسید و انتظار می‌رود که در ازای آن، ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران را آزاد کند.

نمایش ظاهری بایدن

بر اساس مفاد این توافق زندانیان، پنج شهروند ایرانی‌آمریکایی در ازای بازگرداندن تعدادی از شهروندان ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا، از ایران آزاد می‌شوند.همچنین گفته می‌شود که بایدن به دنبال امتیازاتی از برنامه هسته‌ای ایران بوده و ممکن است که اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران را متوقف کند. ماهیت مذاکرات این «تفاهم نانوشته» اوایل این هفته توسط فایننشال تایمز فاش شد. این می‌تواند زمینه را برای گفتگوهای فشرده‌تر در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای برجام هموار کند؛ توافقی که تحریم‌ها علیه تهران را در ازای محدودکردن برنامه هسته‌ایش کاهش می‌داد.

برخی تحلیل گران ادعا کرده‌اند که افزایش تحرکات آمریکا در پرونده ایران عمدتاً به دلیل تمایل بایدن برای نشان‌دادن این نمایش است که به ظاهر می‌تواند امتیازاتی را از تهران دریافت کند. با این حال، مشخص نیست که آیا این توافق‌های نسبتاً کوچک منجر به پیشرفتی اساسی در پیچیده‌ترین و مبرم‌ترین موضوع برنامه هسته‌ای تهران می‌شود یا خیر.

صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه چتم هاوس به تلگراف گفته: «تنها پیشرفت اخیر تا به امروز، توافق برای آزادی گروگان‌ها در ازای دسترسی ایران به دارایی‌های خارجی خود تحت محدودیت‌هایی است که توسط دوحه مدیریت می‌شود». او با اشاره به توافق هسته‌ای افزود: «تلاش‌هایی پشت درهای بسته برای دستیابی به تفاهم هسته‌ای در حال انجام است، اما شباهتی به احیای برجام ندارد».

آب‌باریکه اقتصادی

به ادعای تلگراف، گرم‌شدن روابط ایران و آمریکا همچنین می‌تواند اوضاع را در مرز شمالی اسرائیل با لبنان را تا حدودی آرام کند؛ جایی که تنش‌های امنیتی بین حزب‌الله و اسرائیل افزایش یافته است.

همچنین برخی کارشناسان گمان می‌کنند که ۶ میلیارد دلار دارایی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی می‌تواند توسط ایران به عنوان «راه نجاتی» اقتصادی برای متحد اصلی خود سوریه که در آستانه فروپاشی اقتصادی است، مورد استفاده قرار گیرد. چارلز لیستر، مدیر مؤسسه خاورمیانه در توییتی نوشت: «زمان توافق دولت بایدن با ایران بسیار مهم است. اسد به یک راه نجات اقتصادی نیاز دارد و تنها ایران است که در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند این کار را انجام دهد».

مشکل توافق برای واشنگتن

اسرائیل که بارها تهدید کرده که به اقدام نظامی مستقیم علیه برنامه هسته‌ای ایران دست خواهد زد، پیش از توافق تبادل زندانیان را محکوم کرده است. بنیامین نتانیاهو گفت: «موضع اسرائیل در مورد توافقی که بر اساس آن زیرساخت‌های هسته‌ای ایران از بین نمی‌رود، برنامه هسته‌ای آن را متوقف نمی‌کند و بودجه‌ای را در اختیار آن قرار می‌دهد، مشخص است».

دنی سیترینوویچ، تحلیلگر مسائل منطقه گفته که توافق اخیر سیگنال‌های مثبتی را نیز ارسال می‌کند؛ زیرا نشان می‌دهد که هم ایالات متحده و هم ایران در مورد اجتناب از هرگونه تشدید تنش در آینده نزدیک جدی هستند. او گفت: «این توافق، تمایل هر دو طرف برای دستیابی به نوعی راه‌حل کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد. مشکل این است که این راه‌حل بلندمدت نیست. این توافق برای واشنگتن انتخاب بین بد و بدتر است».

در همین رابطه:

  • خشم جمهوری‌خواهان از بدعت‌گذاری بایدن؛ سنگ کنگره پیش پای توافق با تهران
  • گزینه‌های جدید واشنگتن برای تنش‌های خلیج فارس؛ توافق بر هم می‌خورد؟
  • فلج سیاستی در تل‌آویو؛ سیگنال تلخ توافق ایران و آمریکا برای اسرائیل

منبع: اکوایران