معرفی فرهنگ بومی مازندران راهکار مقابله با آسیب ها است

معرفی فرهنگ بومی مازندران راهکار مقابله با آسیب ها است

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله سلگی ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه تحول فرهنگی استان با اشاره به ماهیت فرهنگ بومی این استان ترویج و تقویت آن را اصول راهبردی برابر خرده فرهنگ‌های وارداتی دانست.

وی با بیان اینکه فرهنگ بومی و آئینی مازندران برآمده از اعتقادات دینی علویان است، با اشاره به آسیب پذیری فرهنگ محلی مازندران برابر هجوم فرهنگ‌های وارداتی افزود: سنت‌های محلی و بومی مازندران طی دهه‌های گذشته آسیب جدی دیده است.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از انفعال فرهنگی در دولت قبل اظهار کرد: به علت بی توجهی به ساختارها و قابلیت‌های فرهنگی مازندران در گذشته آسیب جدی به پیکره این استان وارد آمده است.

سلگی قابلیت‌های ممتاز فرهنگ متأثر از بینش دینی مردم علویان را نقطه قوت فرهنگی دانست و افزود: معرفی و تبلیغ فرهنگ بومی مازندران راهکار عمده در مواجهه با آسیب‌های فرهنگی این سامان است.

وی با اشاره به مراحل در حال انجام تدوین اطلس فرهنگی مازندران خاطر نشان کرد: این اطلس با تکیه بر ذخایر عظیم فرهنگی و سرمایه‌های معنوی متأثر از فرهنگ عاشورایی مردم مازندران جلوه‌ای از برجستگی‌های این دیار خواهد بود.

معاون استاندار با اشاره به تلاش دشمنان برای تغییر ذائقه فرهنگی مردم کشورمان گفت: دشمنان با بهره گیری از ابزار رسانه و ابزارهای نوپدید فرهنگی برای تغییر سبک زندگی مردم سرمایه گذاری کرده‌اند.

سلگی با تاکید بر لزوم توجه به تحکیم زیرساخت‌های فرهنگی افزود: دولت سیزدهم با تکیه بر مؤلفه‌های اثربخش فرهنگی بازسازی معنوی و تقویت سامانه‌های تحولی در حوزه فرهنگ را در دستور کار دارد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح تحول فرهنگی و نشاط اجتماعی با محوریت آئین‌های بومی و سنتی راهبرد محوری در این حوزه است.

معاون استاندار اظهار کرد: مشارکت فعال نخبگان فکری و فرهنگی در طرح تحول اجتماعی با جدیت پیگیری می‌شود.

این مسئول یادآور شد: ستاد طرح تحول فرهنگی در مازندران با رویکرد کاهش آسیب پذیری استان آغاز به کار کرد.

منبع: مهر