چادر پوشان؛ سنت دیرینه سبزواری ها برای عزاداری محرم

چادر پوشان؛ سنت دیرینه سبزواری ها برای عزاداری محرم

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، آیین عزاداری ماه محرم و سوگواری شهادت قافله‌سالار دشت نینوا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سالیان سال است که در دیار سربداران با شور و حرارت خاصی برگزار می شود. به طوری که از آغازین روزهای ماه محرم، شهرستان سبزوار، شور و حال غریبی یافته و رنگ حزن و عزا می گیرد و بخشی از آن را می توان در آیین های عاشورایی مردم این خطه دید.

سوگواری شهادت مظلومانه سومین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و قافله سالار دشت نینوا در دیار سربداران و مردم سبزوار با آیین ها مختلفی همراه است که ریشه در گذشته های دور دارد.

یکی از این آیین ها و سنت های مذهبی سبزواری ها برافراشتن چادر خیمه‌های امام حسین(ع) است که هر ساله همزمان با آغاز ماه محرم با حضور مردم این شهر که جلوه ای از قلب مالامال از عشق حسینی آنان است برگزار می شود.

آیین چادر پوشان با قدمتی ۷۴ساله

مسئول هیات امنای حسینیه ابوالفضلی نقابشک در گفت وگو با خبرنگار فارس در سبزوار اظهار کرد: چادر پوشان سبزوار با قدمت ۷۴سال که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده به صورت خودجوش توسط مردم و اعضای هیات امنای مساجدبا دود کردن اسپند و چاووشی خوانی که بیانگر عشق و علاقه آنان به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نشانه همدلی و اتحاد مردم است، برگزار میگردد.

جواد امین زارعین افزود:در این مراسم پس از برپایی چادر و خیمه، از حیاط حسینیه به عنوان تکیه استفاده می‌شود و تا یازدهم محرم آیین عزاداری و تعزیه، برگزار می‌شود.

مسئول هیات امنای حسینیه ابوالفضلی کوی نقابشک اضافه کرد:این چادر به عنوان نماد خیمه‌گاه حضرت امام حسین (ع) و کاروان کربلا برافراشته می‌شود و طبق یک سنت قدیمی فرا رسیدن محرم را ندا می‌دهد.

جواد امین زارعین بیان داشت: چادر مزبور مزین به هنر خوشنویسی و منقوش با مضامین کربلایی، نقوش بته جقه و متاثر از پرچم های دوران صفویه است.

وی گفت: این چادر به اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا به ویژه ترجیع بند مشهور محتشم کاشانی، تزیین شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس