ضدحمله موفق اوکراین و تصرف منطقه استراتژیک/ ادعای عجیب پوتین درباره اقتصاد روسیه

عناوین خبری رسانه‌های جهان

ضدحمله موفق اوکراین و تصرف منطقه استراتژیک/ ادعای عجیب پوتین درباره اقتصاد روسیه

اکوایران: پوتین روز سه شنبه در یک جلسه دولتی درباره توسعه راهبردی و پروژه های ملی در روسیه گفت: «علی رغم انتظارات بدبینانه ای که ارائه شد و همچنان توسط برخی کارشناسان بویژه غربی ها ارائه می شود، روسیه در پایان سال ۲۰۲۲ جزو پنج اقتصاد برتر جهان بود.»

ضدحمله موفق اوکراین و تصرف منطقه استراتژیک/ ادعای عجیب پوتین درباره اقتصاد روسیه

به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

گزارش ارتش اوکراین از پیشروی در منطقه استراتژیکِ جنوب شرق

اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهایش وارد روستای استراتژیک روبوتین در جنوب شرقی این کشور شده‌اند. ورود این نیروها به روستای روبوتین یک پیشروی قابل توجه در ضد حمله علیه نیروهای روسی است.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، گفته است سربازان این کشور پس از ورود به این روستا با این‌‌که زیر آتش نیروهای روسی قرار داشتند در حال سازماندهی تخلیه غیرنظامیان در این منطقه بودند.

ژنرال الکساندر تارناوسکی، فرمانده نیروهای اوکراینی، در تلگرام با انتشار تصویر سربازی در یک تانک نوشت: «سربازان ما در روستای روبوتین.»

روستای روبوتین در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر اوریخیف در استان زاپوریژیا و در جاده‌ای که به سمت توکماک کشیده شده، قرار دارد. در نزدیکی این منطقه یک جاده و مرکز راه‌آهن تحت اشغال روسیه قرار دارد.

بازپس‌گیری منطقه توکماک در حالی که نیروهای اوکراینی به سمت جنوب و دریای آزوف در حال پیشروی هستند، نقطه عطفی برای اوکراینی‌ها در جنگ علیه روسیه است.

قتل بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای امنیتی و مقامات دولت پیشین توسط طالبان

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، یوناما، گزارش داد که از زمان سلطه دوبارۀ حکومت طالبان بر افغانستان، بیش از ۲۰۰ تن از مقامات و نیروهای امنیتی دولت پیشین این کشور در قتل‌های فراقضایی کشته شده‌اند.

این گزارش تهیه‌شده از سوی سازمان ملل که روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد منتشر شد، تصریح کرده که علاوه‌بر این قتل‌ها، بیش از ۸۰۰ مورد دیگر از نقض حقوق بشر در قبال مقامات دولتی و نیروهای امنیتی پیشین این کشور مستند شده است.

به گزارش یوناما، بیشترین کسانی که در یک سال و ۹ ماه نخست بازگشت طالبان به قدرت، هدف قتل‌ها و آزارها قرار گرفتند نظامیان، نیروهای پلیس و اعضای تشکیلات اطلاعاتی در دولت پیشین افغانستان بودند.

گروه طالبان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ با خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، قدرت را در این کشور به دست گرفت.

بیشترین مواردی که سازمان ملل توانسته مستندات آن را به‌دست آورد، به چهار ماه نخست تسلط طالبان بازمی‌گردد؛ به‌طوری که تقریباً نیمی از ۲۰۰ قتل مقامات و نیروهای امنیتی پیشین در این ماه‌ها رخ داده است.

پوتین: اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ از آلمان پیشی گرفت

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از عملکرد اقتصاد این کشور در سایه فشارهای خارجی تمجید و تصریح کرد: روسیه در سال ۲۰۲۲ جزو پنج اقتصاد بزرگ جهان بود و از آلمان پیشی گرفت.

به گزارش شفقنا، پوتین روز سه شنبه در یک جلسه دولتی درباره توسعه راهبردی و پروژه های ملی در روسیه گفت: «علی رغم انتظارات بدبینانه ای که ارائه شد و همچنان توسط برخی کارشناسان بویژه غربی ها ارائه می شود، روسیه در پایان سال ۲۰۲۲ جزو پنج اقتصاد برتر جهان بود.»

وی ادامه داد: داده های بانک بین المللی بویژه معیار تولید ناخالص داخلی براساس برابری قدرت خرید(PPP)، نشان داد که روسیه پس از چین، آمریکا، هند و ژاپن جزو پنج اقتصاد برتر جهان بود و رتبه ای فراتر از آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا داشت.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه گفت: «اما براساس تولید ناخالص داخلی به صورت اسمی، روسیه در پایان سال ۲۰۲۲ پس از آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، هند، بریتانیا و فرانسه در رتبه هشتم جهان قرار گرفت.

پوتین با اشاره به اینکه «وضعیت بودجه روسیه پایدار و عاری از مخاطرات است»، تصریح کرد: «روند رشد اقتصاد روسیه ثابت است.»

چین سفیر ژاپن را احضار کرد

چین، در اعتراض به قصد کشور ژاپن برای تخلیه آب آلوده نیروگاه فوکوشیما در اقیانوس آرام، سفیر این کشور را احضار کرد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «سان ویدونگ معاون وزیر امور خارجه چین، امروز هیدئو تارومی سفیر ژاپن در چین را احضار کرد و مراتب اعتراض خود را به اعلامیه کشورش مبنی بر شروع تخلیه آب نیروگاه فوکوشیما آلوده به هسته‌ای به دریا به وی ابلاغ کرد».

ژاپن قصد دارد آب نیروگاه فوکوشیما را که برای خنک کردن راکتورها استفاده می شد و توسط سیستم ALPS از عناصر رادیواکتیو تصفیه شده بود، تخلیه کند. این طرح قرار است تابستان امسال اجرایی شود.

بیش از ۱.۳ میلیون تن آب در نیروگاه فوکوشیما از طریق یک سیستم فیلتراسیون اختصاصی موسوم به ALPS از زمان فروپاشی سه راکتور پس از زلزله قدرتمند در سواحل در سال ۲۰۱۱ ذخیره شده است.

زلزله‌ای ۹ ریشتری در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ شمال شرق ژاپن را لرزاند و سونامی بزرگی را به همراه داشت که منجر به فروریختن ۳ راکتور از ۶ راکتور هسته ای در نیروگاه هسته ای فوکوشیما و تخلیه ۱۶۰۰۰۰ نفر شد. با وقوع این زلزله و از بین رفتن سه راکتور هسته‌ای، مردم مناطق اطراف نیروگاه در معرض، مرگ و میر قرار گرفتند و انتظار می رود اثرات این فاجعه بیش از ۴ دهه باقی بماند.

قطر: توافق تبادل زندانیان میان امریکا و ایران وارد مرحله اجرایی شده است

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد: «توافق تبادل زندانیان میان واشنگتن و تهران که دوحه در آن میانجیگری کرده، وارد مرحله اجرایی شده است.»

به گزارش العربی الجدید، الانصاری در کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرد: «نقش‌آفرینی قطر همچنان ادامه دارد و با طرف‌های مختلف برای اجرای توافق، آزادسازی زندانیان و رفع انسداد از پول‌های ایران در بانک‌ها، در تماس و ارتباط است اما هنوز زود است که درباره مکان تبادل زندانیان سخن بگوییم که آیا در دوحه انجام خواهد شد یا اینکه پول‌های بلوکه شده به بانک‌های قطری انتقال خواهد یافت، ما این موارد را در زمان مناسب اعلام خواهیم کرد.»

پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد روند کنونی تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی و این که این روند چه میزان طول خواهد کشید، گفته بود:«بازه زمانی مشخص شده در این ارتباط از سوی مقامات ذیربط حداکثر تا سقف دو ماه در نظر گرفته شده بود و در این مسیر توافق شکل گرفت.»

کنعانی تصریح کرد : «خوشبین هستیم که در بازه زمانی مشخص شده روند انتقال پول های ایران انجام شود و براساس اطلاعی که داریم مبتنی بر توافق انجام شده، کار در روند خوبی در حال انجام است.»

پرستار بریتانیایی قاتل هفت نوزاد، به حبس ابد محکوم شد

یک پرستار بخش زایمان که به قتل هفت نوزاد تحت مراقبت خود و تلاش برای کشتن شش نوزاد دیگر در بیمارستانی در شمال بریتانیا متهم بود، روز دوشنبه به حبس ابد محکوم شد.

قاضی این پرونده، این پرستار را که لوسی لِتبی نام دارد، فردی «سنگدل، ظالم و حلیه‌گر» توصیف کرد که با «شرارتی در مرز سادیسم» این نوزادان را به قتل رسانده و افزود که حکم حبس ابد برای این فرد، قابل تخفیف یا بخشش نخواهد بود.

لوسی لتبی ۳۳ ساله متهم است که به مدتی بیش از یک سال، نوزادان را با تزریق هوا به درون رگ‌ها، مسموم کردن آنها با انسولین و شیر دادن اجباری، بیمار و بعضاً نابینا کرده و باعث مرگ آنها شده است.

او پس از کشتن این نوزادان، برای آنها گریه می‌کرده و برای والدین یادگاری‌هایی می‌ساخته و اجساد نوزادان را شسته و به آنها برای مراسم دفن لباس می‌پوشانده است.

رئیس جمهور چین: جهان شاهد تغییرات بی‌سابقه‌ای است

شی جین پینگ، در نشست سران بریکس تاکید کرد: جهان شاهد تغییرات بی‌سابقه‌ای است و جامعه جهانی در برابر دو راهی قرار گرفته است، باید برای غلبه بر اختلافات و منازعات، همکاری جمعی انجام شود.

به گزارش شفقنا، جین پینگ اظهار داشت: ما خواهان جنگ سرد جدید و بلوک‌های مشغول درگیری نیستیم، ما خواهان ثبات و شکوفایی هستیم، این منطق توسعه انسانی است، همچنین هرگونه تلاشی برای تشکیل ائتلاف‌های نظامی منجر به برهم خوردن صلح و ثبات جهانی خواهد شد.

وی افزود: ما از جنگ جهانی دوم و جنگ سرد درس آموختیم، ما گزینه برقراری روابط همه جانبه را به خاطر همکاری با کشورهای جهان انتخاب کردیم، چین خواهان ورود به درگیری با قدرت‌های بزرگ نیست، تلاش و همکاری جمعی باید بر اختلافات و منازعات غلبه یابد.

در همین رابطه، رئیس جمهور برزیل از ایده ایجاد پول واحد برای گروه بریکس (برزیل، روسیه، چین و افریقای جنوبی) حمایت کرد.

فعالیت‌های پانزدهمین نشست بین‌المللی اجلاس بریکس ۲۰۲۳ میلادی امروز سه‌شنبه در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی آغاز شد.

پرونده دریافت رشوه و پولشویی علیه رئیس پیشین اوپک به جریان می‌افتد

آژانس جرایم ملی بریتانیا روز سه‌شنبه اعلام کرد که دیزانی آلیسون مادوکه، سیاستمدار اهل نیجریه و رئیس پیشین سازمان اوپک به رشوه‌خواری در دوران فعالیت به عنوان وزیر نفت در نیجریه متهم است.

این آژانس اعلام کرد که خانم آلیسون‌ مادوکه از زمانی که برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۵ میلادی در لندن دستگیر شد، همچنان به قید وثیقه آزاد است و قرار است به زودی یعنی در تاریخ ۲ اکتبر در دادگاه حاضر شود.

او همچنین با مجموعه‌ای از پرونده‌های پولشویی و رشوه‌خواری کلان در نیجریه، ایتالیا و ایالات متحده مرتبط است.

با این وجود وکیل خانم آلیسون‌ مادوکه به خبرگزاری فرانسه گفته است که او قویا این اتهامات را رد کرده است.

رئیس پیشین اوپک همچنین پیش از این در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی در جریان مصاحبه با یکی از روزنامه‌های نیجریه اعلام کرده بود که «من هر کسی را که حقایقی را ارائه دهد که نشان دهد من پول دولتی یا عمومی را دزدیده‌ام، به چالش خواهم کشید. من هرگز پول نیجریه را ندزدیده‌ام.»

آلیسون مادوکه اولین زنی بود که وزیر نفت نیجریه شد (از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی) و نخستین زنی است که به مقام ریاست اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) می‌رسد. او از نوامبر ۲۰۱۴ تا دسامبر ۲۰۱۵ میلادی ریاست دوره‌ای این سازمان را برعهده داشت.

تغییر دیگری در ایکس توسط ایلان ماسک

ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی «ایکس» یا توییتر قدیم، قصد دارد در نحوه ظاهر شدن لینک‌های خبری در این پلتفرم اجتماعی تغییراتی را اعمال کند؛ اقدامی که به طور بالقوه می‌تواند توانایی ناشران اخبار را برای جذب مخاطب کاهش دهد.

ماسک اواخر روز دوشنبه در پیامی اعلام کرد که شبکه «ایکس» قصد دارد عنوان متصل به لینک یا پیوند اخبار را حذف کند و فقط تصویر اصلی خبر را به همراه مقدمه آن که حاوی خلاصه پیوند خبر است، در این پلتفرم حفظ کند تا به ظاهر انتشار اخبار فضای کمتری را در خط زمانی ایکس اشغال کنند.

این حرکت، احتمالاً تلاشی از سوی ماسک برای ترغیب کاربران به صرف زمان بیشتر در شبکه «ایکس» و مجبور کردن آنها به پرداخت هزینه اشتراک برای اطلاع از جزئیات اخبار سرویس‌های خبری است.

هنوز مشخص نیست که این حرکت چه تاثیری بر تبلیغ‌کنندگان در توییتر آنهم روی پلتفرمی خواهد گذاشت که ایلان ماسک پیش از این در ماه ژوئیه ادعا کرده بود ماهانه ۵۴۰ میلیون کاربر فعال دارد.

دستمزد مدیران ارشد بریتانیا بیش از یکصد برابر کارکنان است

براساس مطالعه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، دستمزد روسای بزرگ‌ترین شرکت‌های ثبت‌شده در بورس لندن در سال گذشته میلادی با افزایش ۱۶ درصدی مواجه بوده است؛ حال آنکه دستمزد سایر کارکنان در بدترین بحران کنونی کفاف هزینه‌های زندگی نسل حاضر در بریتانیا را نمی‌دهد.

بر اساس گزارش اندیشکده مستقل مرکز «های پِی»، میانه دستمزد مدیران اجرایی یکصد شرکت بزرگ ثبت شده در بورس لندن که به «اف‌تی‌اس‌ئی ۱۰۰» یا «فوتسی» هم شناخته می‌شود، ۱۱۸ برابر میانه دستمزد کارمندان تمام وقت بریتانیایی است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱، اختلاف میانه پرداختی مدیران ۱۰۸ برابر میانه دستمزد کارمندان بود.

پاسکال سوریوت، مدیرعامل غول داروسازی آسترازنکا با درآمد ۱۶.۸۵ میلیون پوندی (۱۹.۷۶ میلیون یورویی) در سال به عنوان پردرآمدترین رئیس شرکت لقب گرفت. چارلز وودبرن، مدیر عامل شرکت بریتانیایی صنایع دفاعی و هوافضایی «بی‌ اِی ئی سیستمز» نیز با ۱۰.۶۹ میلیون پوند (۱۲.۵۴ میلیون یورو) درآمد، در جایگاه دوم قرار گرفت.

این تحقیق نشان داد که میانگین دستمزد مدیرهای اجرایی (FTSE 100) از ۳.۳۸ میلیون پوند در سال ۲۰۲۱ به ۳.۹۱ میلیون پوند در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

اتحادیه‌های کارگری اعلام کردند که این یافته‌ها نشان می‌دهد که بریتانیا به «سرزمین افراط و تفریط» تبدیل شده است.

ادعای عجیب حزب نخست‌وزیر ایتالیا

حزب سیاسی جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا مدعی شده است که جنوب ایتالیا از دو اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا هم ثروتمندتر خواهد شد.

حزب راستگرای «برادران ایتالیا» روز دوشنبه با انتشار توییتی حاوی عکسی از نخست‌وزیر این کشور به همراه عبارت «شاهکار ملونی» نوشت که تولید ناخالص داخلی در جنوب ایتالیا از فرانسه و آلمان هم فراتر خواهد رفت.

اقتصاد جنوب ایتالیا به دلیل مسائل ریشه‌داری از قبیل حکم‌رانی بد، جرایم سازمان‌یافته و فقر، مدت‌هاست که نسبت به شمال این کشور از توسعه کمتری برخوردار بوده است، چه برسد به اینکه بتوان آن را به کشورهای فرانسه و آلمان مقایسه کرد.

بر اساس داده‌های تحلیلگران اقتصادی (CEIC)، سرانه تولید ناخالص داخلی در جنوب این کشور در سال ۲۰۱۷ چیزی در حدود ۱۸ هزار و پانصد یورو بوده است. در همان سال سرانه تولید ناخالص داخلی در فرانسه (با بیش از ۳۵ هزار یورو) و آلمان (با بیش از ۴۰ هزار یورو) بسیار بالاتر از جنوب ایتالیا بوده است؛ اگرچه که در این کشورها نیز نابرابری‌های قابل‌توجه منطقه‌ای وجود دارد.

در همین رابطه:

  • کشوری که تمام قد پشت پوتین ایستاد؛ تراکنش‌های تسلیحاتی اوج می‌گیرد!
  • بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی پوتین
  • فوران خشم سوری‌ها در پی افزایش قیمت بنزین/ تحرک جدید پکن برای احیای برجام

منبع: اکوایران

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.