آشنایی با ایمپلنت دندان

آشنایی با ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان به شکل یک پیچ فلزی است که از مقاومت بالایی برخوردار است. آلیاژ استفاده شده در ساخت پایه ایمپلنت تیتانیوم نام دارد که به دلیل سازگاری با بدن انسان موجب می‌شود تا عمل کاشت دندان با موفقیت انجام شود. بدن انسان به مرور زمان این آلیاژ را به عنوان بخشی از استخوان قبول می‌کند و به همین دلیل پایه ایمپلنت در داخل استخوان به خوبی پیوند خورده و محکم می‌شود.

کاشت ایمپلنت دندان در مقایسه با روش کاشت دندان مصنوعی زمان بیشتری لازم دارد . دندانپزشکی آرامش بیماران را به صبوری دعوت میکند تا کاشت دندان به خوبی و مانند دندان طبیعی انجام شود.

مواد سازنده پایه ایمپلنت موجب تحریک سلول‌های استخوانی می‌شوند و استخوان ناحیه عمل با تولید سلول‌های استخوان ساز در اطراف پایه ایمپلنت کمک می‌کند تا در طول یک دوره چند ماهه پایه ایمپلنت با استخوان فک پیوند خورده و همانند ریشه دندان ثابت شود. این اتفاق معمولا بین 3 الی 6 ماه رخ می‌دهد و بسته به شرایط استخوان و سلامت عمومی فرد متفاوت خواهد بود. معمولا همه افراد می‌توانند از این روش استفاده کنند مگر این که از نظر سلامت دهان و دندان مشکلات خاصی داشته باشند که نیاز به درمان اولیه داشته باشد.

ایمپلنت دندان همانند هر عمل جراحی دیگری نیاز به ارزیابی اولیه دارد. در مورد ایمپلنت دندان ابتدا شرایط استخوان فک در ناحیه جراحی و دندان‌های مجاور مورد بررسی قرار می‌گیرند. در صورتی که استخوان فرد تراکم کافی نداشته باشد و یا به دلیل این که زمان زیادی از کشیده شدن دندان گذشته است، بخش زیادی از استخوان تحلیل رفته باشد، ابتدا باید عمل پیوند استخوان یا لیفت سینوس انجام شود تا استخوان کافی در ناحیه جراحی تامین شود. این عمل ناحیه جراحی را برای کاشت دندان آماده می‌کند.

پیش از کاشت ایمپلنت دندان بهتر است اطلاعاتی درباره ایمپلنت و مراحل کاشت ان به دست آورید تا با آمادگی بیشتری برای عمل اقدام کنید. معمولا پیش از انجام عمل کاشت ایمپلنت متخصص دندانپزشکی درباره مراحل کاشت با شما صحبت خواهد کرد و پس از انجام معاینات مورد نیاز بهترین روش درمان و نوع ایمپلنت را برای شما انتخاب می‌نماید.

ما در مرکز دندانپزشکی آرامش تلاش کرده‌ایم تا محیطی آرام را برای مراجعان فراهم نموده و با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات دندانپزشکی خدمات مناسبی را به شما عزیزان ارائه نمائیم. شما به راحتی می‌توانید با پزشکان ما در ارتباط بوده و برای درمان مشکلات دندانی خود از آنها مشاوره بگیرید.

معرفی اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان پیچی فلزی است که جایگزین ریشه دندان می‌شود و از یک تاج مصنوعی حمایت می‌کند. ایمپلنت از هفت قسمت تشکیل شده است اما 3 قسمت از آن مهمترین اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت محسوب می‌شوند که هر یک وظیفه مشخصی داشته و در نهایت با اتصال این سه قسمت به یکدیگر ایمپلنت دندان کامل شده و همانند دندان طبیعی محکم و ماندگار خواهد بود. در ادامه با اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت و نقش آنها آشنا خواهیم شد:

  1. فیکسچر
  2. کاوراسکرو
  3. اباتمنت
  4. هیلینگ اباتمنت
  5. ایمپرشن کوپینگ
  6. آنالوگ
  7. تاج دندان

فیکسچر

یکی از مهمترین قسمت‌های ایمپلنت فیکسچر آن نامیده می‌شود که بدون آن ایمپلنت دندان هیچ کارایی نخواهد داشت. فیکسچر عمان قطعه پیچی شکل است که در داخل استخوان قرار می‌گیرد و با استخوان جوش خورده و نقش ریشه دندان را در داخل استخوان فک ایفا می‌کند. برای کاشت فیکسچر ابتدا حفره‌ای در داخل استخوان ایجاد می‌کنند و سپس فیکسچر را در داخل حفره قرار داده و لثه را بر روی آن قرار می‌دهند تا فیکسچر با استخوان پیوند بخورد.

جنس فیکسچر از فلز تیتانیوم است و این فلز با بدن انسان سازگاری داشته و بسیار محکم و مقاوم است. این قطعه به جای ریشه دندان در داخل استخوان فک قرار داده می‌شود و برای این که عمل جوش خوردن با استخوان سریع‌تر اتفاق بیفتد بر روی آن شیارهایی وجود دارد که نقش مهمی در سرعت بخشیدن در روند درمان دارد. علاوه بر این بر روی سطح فیکسچر مواد احیا کننده بافت استخوان وجود دارد که موجب تحریک سلول‌های استخوان ساز شده و کمک می‌کند تا عمل پیوند استخوان با فیکسچر زودتر اتفاق بیفتد.

کاوراسکرو

این بخش دقیقا پس از نصب فیکسچر در داخل ان قرار داده می‌شود تا بخش داخلی آن را پوشش داده و مانع ورود آلودگی به داخل فیکسچر می‌شود. این قطعه تا زمانی که فیکسچر به طور کامل جوش نخورده باشد در داخل آن قرار خواهد داشت و هنگام نصب اباتمنت از داخل فیکسچر خارج می‌شود.

اباتمنت

فیکسچر در داخل استخوان و زیر لثه قرار دارد و بخشی که تاج دندان بر روی آن متصل می‌شود اباتمنت نام دارد که بر روی فیکسچر قرار می‌گیرد. اباتمنت معمولا از جنس فیکسچر بوده و با توجه به نوع فیکسچر با استفاده از پیچ یا چسب بر روی آن نصب می‌شود. اباتمنت روی خط لثه قرار می‌گیرد و از روکش دندان حمایت می‌کند. زمان نصب اباتمنت با توجه به شرایط بیمار 3 الی 6 ماه پس از کاشت فیکسچر انجام می‌شود. ابتدا باید صبر کرد تا فیکسچر به خوبی با استخوان جوش خورده و آماده نصب اباتمنت باشد.

هیلینگ اباتمنت

قسمت دیگری از ایمپلنت که پس از اتصال کامل فیکسچر با استخوان به جای کاوراسکرو قرار می‌گیرد هیلینگ نام دارد. این قطعه از ورود آلودگی به داخل فیکسچر و همچنین شکل گیری لثه در اطراف ایمپلنت کمک می‌کند. نوع هیلینگ بر اساس اندازه ایمپلنت و شرایط لثه متفاوت بوده و 2 هفته پیش از قالب گیری بر روی فیکسچر نصب می‌شود. سپس این قطعه از فیکسچر جدا شده و به جای ان قطعه دیگری به نام ایمپرشن کوپینگ نصب می‌شود.

ایمپرشن کوپینگ

این قطعه در زمان قالب گیری از فیکسچر و برای تعیین موقعیت دقیق آن استفاده می‌شود. پیش از قرار دادن ایمپرشن کوپینگ ابتدا هیلینگ را از داخل فیکسچر خارج می‌کنند و سپس این قطعه به جای آن قرار داده می‌گیرد.

آنالوگ

این قطعه بعد از ایمپرشن کوپینگ و برای مدل سازی فک بیمار برای ساخت روکش دندان و قالب گیری صحیح از فیکسچر استفاده می‌شود. در برخی از انواع فیکسچر که اباتمنت ندارند با این روش قالب گیری انجام می‌شود تا اباتمنت مناسب برای فیکسچر به کار رفته در لابراتوار ساخته شود.

تاج دندان

بخش نهایی ایمپلنت دندان تاج دندان است که ظاهری شبیه به دندان طبیعی داشته و بر روی اباتمنت نصب می‌شود. جنس روکش دندان از سرامیک یا موادی بر پایه فلز بوده و مقاومت بالایی دارند. رنگ روکش دندان بر اساس رنگ دندان‌های طبیعی فرد انتخاب می‌شود و شبیه به آن خواهد بود تا تفاوتی میان دندان ایمپلنت و دندان طبیعی وجود نداشته باشد.

سخن آخر:

یکی از دلایل محبوبیت ایمپلنت دندان محافظت از ساختار استخوان و شکل چانه و فک است. در روش‌های دیگر هیچ عاملی وجود ندارد تا از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری کند و پس از مدتی استخوان فک تغییر شکل داده و چانه به سمت بالا حرکت می‌کند. اما ایمپلنت از تغییر چهره جلوگیری کرده و مانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کند. با کاشت دندان مشکلاتی که سایر پروتزها داشتند رفع شده و عمل جویدن غذا و صحبت کردن به صورت طبیعی انجام خواهد شد.

نوشته شده توسط:مجله دندانپزشکی آرامش (https://arameshdental.com)

پایان رپرتاژ آگهیمنبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.