افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیه مردم را میترساند.قیمت بنزین با تغییر همراه است.قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.جزئیات جدید قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.
تصمیم نهایی دولت درباره بنزین اعلام شد
وزیر نفت اعلام کرد: دولت هیچ تصمیمی درباره افزایش قیمت بنزین نداشتهایم و ندارد.
جواد اوجی وزیر نفت، صبح دیروز در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: وزارت نفت به سرمایه گذارهایی که در رابطه با برقی کردن خودروهای عمومی اقدام کنند یا به مقدار صرفهجویی سوخت، حواله سوخت را پرداخت میکند یا معادل قیمت سوخت به نرخ روز، پرداخت میشود.
وی افزود: تا پایان شهریور ماه تولید نفت خام به ۳.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. طی ۴ ماه اول سال ۱۶ درصد بیشتر گاز به نیروگاهها دادیم. با این اقدام روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع کمتری در نیروگاهها مصرف شده است.
وزیر نفت با بیان اینکه، روزانه ۳۶ میلیون لیتر گاز بیشتر به نیروگاهها تزریق کردیم، گفت: واردات بنزین از روسیه را تکذیب میکنیم، در تمامی جایگاههای بنزین کشور عملیات سوختگیری و سوخترسانی انجام میشود.
وزیر نفت درباره شایعاتی که پیرامون افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی مطرح میشود، گفت: در رابطه با جایگاههای سوخت ما هفته گذشته به مردم عزیز اعلام کردیم که هیچگونه افزایش قیمتی در سوخت نخواهیم داشت و همه پالایشگاهها با ظرفیت کامل در حال کار هستند و ۱۵۰ میلیون لیتر ذخایر سوخت ما است. متاسفانه رسانههای معاند هفته گذشته شایعاتی را مطرح کردند که دولت قصد گران کردن سوخت را دارد. در حالی که ما از اردیبهشت ماه در راستای اجرای مصوبه مجلس؛ محدودیت برای کارت سوخت جایگاهداران در حال را در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: هفته گذشته ما ۱۳۷ میلیون لیتر مصرف داشتیم امروز ۱۱۴ میلیون مصرف داریم و اتفاق خاصی در کشور نیفتاده است.
اوجی تاکید کرد: ما به مردم اعلام میکنیم که با تلاش شبانه روز همکارانم ما بیش از سال گذشته تولید بنزین میکنیم و نسبت به سال گذشته ذخایر بیشتری داریم و دولت هم هیچ برنامهای برای افزایش قیمت سوخت ندارد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: اگر رشد مصرف بنزین به همین شیوه کنونی ادامه داشته باشد غیر قابل کنترل شده و قطعا برای تامین نیاز حمل و نقل باید واردات داشته باشیم. رمضانعلی سنگدوینی درباره روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: در حال حاضر مصرف تمام حاملهای انرژی از جمله برق، گاز و بخصوص بنزین بالاست و باید در این خصوص چارهاندیشی شود.
وی افزود: اکنون متوسط مصرف بنزین در کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و حتی در روزهایی از ایام نوروز به ۱۴۲ میلیون لیتر هم رسید که لازم باید برای کنترل این ارقام تدابیری اندیشیده شود. عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: حتما باید در برنامه هفتم توسعه به دولت تکلیف شود که نسبت به بهینهسازی مصرف سوخت اقدام کرده و راهکارهای لازم را برای نیل به این مهم اتخاذ کند. وی گفت: اکنون سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور انرژی مصرف میشود که در این بین مصرف متوسط بنزین که به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده رقم بسیار بالایی بوده و لازم است که به هر طریق ممکن این میزان مصرف متعادل شود. سنگدوینی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات در راستای بهینهسازی مصرف سوخت این است که به دولت تکلیف کنیم خودروهای گازسوز، هیبریدی و کم مصرف را تولید و وارد چرخه حمل و نقل کند چراکه هرقدر که مصرف سوخت را کاهش دهیم یکگام به اجرایی شدن صادرات و ارزآوری برای کشور نزدیکتر خواهیم شد. وی با تاکید بر اینکه کاهش مصرف بنزین صادرات این فرآورده باارزش را بیمه خواهد کرد، یادآور شد: یکی از اقدامات مهم برای کاهش مصرف بنزین بکارگیری گاز مایع (الپیجی) در خودروها است، ضمن اینکه این سوخت به لحاظ کیفیت نیز برای خودرو مناسبتر بوده و عمر موتور خودرو را بالا میبرد. عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسهای که با حضور اعضای کمیته انرژی برگزار شد بنا بر این شد که در برنامه ۵ ساله کمک کنیم که دولت به سمت اجرای برنامه صرفهجویی در مصرف سوخت برود. وی بیان داشت: اگر رشد مصرف بنزین به همین شیوه کنونی ادامه داشته باشد غیر قابل کنترل شده و قطعا برای تامین نیاز حمل و نقل باید واردات داشته باشیم. سنگدوینی گفت: در حال حاضر نیمی از مردم کشور خودرویی ندارند و نیمی دیگر دارای خودرو بوده و از یارانه بنزین برخوردارند، حتی در این بین برخی بیش از یک خودرو دارند و در نتیجه با نرخ ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی بنزین از سوبسید بیشتری نیز بهره میبرند بنابراین لازم است که دولت و مجلس روی این مسئله کار کنند تا عدالت اجرا شود. وی تاکید کرد: در شرایط کنونی مهمترین اولویت دولت و مجلس ابتدا معیشت مردم و سپس بهینهسازی مصرف حاملهای انرژی است تا تبدیل به واردکننده حاملهای انرژی بخصوص بنزین و گاز تبدیل نشویم. عضوهیات رییسه کمیسیون تلفیق گفت: طبق تصمیمی که در مجلس اتخاذ شده وزارت نفت ونیرو در برنامه هفتم توسعه مکلف شدهاند که انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تا مصرف برابر الگوی تعیین شده رایگان محاسبه شود. وی درباره اجرایی شدن استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت فعلی نیز گفت: هنوز در برنامه هفتم توسعه و کمیته انرژی و دولت در این زمینه به جمعبندی نرسیدهایم. سنگدوینی درباره افزایش قیمت بنزین نیز تاکید کرد: دولت و مجلس هیچ برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و اگر برنامهای بود دولت در بودجه میآورد، کسانی که این مباحث را مطرح میکنند در صدد بهم زدن آرامش مردم و جامعه هستند./ روزنامه عصررسانه
قیمت بنزین سه نرخی شد؟
چندی پیش خبری مبنی بر سه نرخی شدن قیمت بنزین به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر شد. جزئیات خبر به شرح زیر بود:
پس از ماهها تایید و تکذیب بالاخره خبرگزاری تسنیم از طرح بنزینی دولت ابراهیم رئیسی با محوریت قیمت سوم بنزین رونمایی کرد. بر اساس این طرح مصرف هر باک تا ۳۰ لیتر به مبلغ لیتری ۳ هزار تومان، از ۳۰ لیتر تا ۶۰ لیتر به مبلغ لیتری ۷ هزار تومان و از ۶۰ لیتر به بالا به مبلغ هر لیتر ۱۸هزار تومان عرضه شود.
در همین زمینه خبرگزاری تسنیم واکنش نشان داد و در اطلاعیهای اعلام کرد: کانال جعلی تسنیم اقتصادی خبری درباره قیمت جدید بنزین منتشر کرده است و هیچ خبری درباره قیمت بنزین در سایت و فضای مجازی این خبرگزاری منتشر نشده است .
تسنیم نوشت: لازم به ذکر است که دولت در حال حاضر هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین ندارد و قیمتهای اعلامی کذب است.
فروش بنزین ۴۰۰ هزار تومانی در ایران صحت دارد؟
در زابل یک دبه ۲۰ لیتری، ۳۰۰ هزار تومان و در چابهار بیش از ۴۰۰ هزار تومان است و افراد برای اینکه بتوانند به مسیر خود ادامه دهند مجبور هستند که این ارقام را برای خرید بنزین خارج از سهمیه بپردازند.
ماجرا از آن قرار بود که به دلیل قاچاق سوخت در این استان، دولت سیاستی متفاوت را از همان آغاز اعمال کرد و سقف سوختگیری روزانه بنزین در این استان را به ۶۰ لیتر در روز محدود کرد و اجازه سوختگیری با نرخ آزاد را نیز از مصرفکنندگان گرفت. به همین دلیل عجیب نبود که زیر هر تابلو در شهرهای این استان، «بنزین موجود است»، یک عبارت تکراری باشد.
یک منبع آگاه با اشاره به وسعت این استان و نامتناسب بودن چنین تصمیمی میگوید: «وسعت استان بسیار بیشتر از سایر استانهاست؛ شمال تا جنوب استان بیش از ۹۰۰ کیلومتر است و روزانه فقط ۶۰ لیتر امکان سوختگیری (بنزین سهمیهای) وجود دارد. در این حالت، بسیاری از افرادی که در استان قصد دارند فرضاً از شمال استان به چابهار بروند، مجبور هستند پس از تمام شدن سهمیه بنزین روزانه، متوقف شده و پس از ۱۲ شب سهمیه روز بعد را دریافت کرده و به مسیر خود ادامه دهند.»
او در ادامه یادآور میشود: «علاوه بر اینکه در استان سیستانوبلوچستان، خرید بنزین خارج از سهمیه وجود ندارد و این سبب شده تا هزینه خرید بنزین، با نرخ آزاد و به صورت دبه ۲۰ لیتری، سرسامآور باشد، قیمتها در شمال و جنوب استان متفاوت است. البته قیمت آن بستگی دارد که چه مقدار بنزین را افراد میتوانند از مرز جابهجا کنند که همین مسئله بر قیمت بنزین خارج از جایگاههای بنزین تأثیر میگذارد. بهعنوان نمونه در زابل یک دبه ۲۰ لیتری، ۳۰۰ هزار تومان و در چابهار بیش از ۴۰۰ هزار تومان است و افراد برای اینکه بتوانند به مسیر خود ادامه دهند مجبور هستند که این ارقام را برای خرید بنزین خارج از سهمیه بپردازند.»
این منبع آگاه که به سیاستگذاری دولت منتقد است، ادامه میدهد: «قاچاق سوخت از مرز را بهانه قرار دادهاند، اما اگر بخواهید بهطور معمول نیز از بنزین موردنیاز خود استفاده کنید، امکانپذیر نیست و تنها استفادهای که میتوانید از بنزین دولتی داشته باشید، با کارت بنزین خودتان است و بههیچوجه به پلاکهای ثبتی خودرو در سایر استانها در هیچ نقطهای از جایگاههای سوخت سیستانوبلوچستان، حتی یک لیتر بنزین نمیدهند. از همان ابتدا سهمیهبندی سوخت در استان همزمان با کل کشور آغاز شد، مردم استان نارضایتیهای خود را اعلام کردند و حتی این موضوع رسانهای شد و دولتیها وعده افزایش سهمیه سوخت استان را طرح کردند، اما تاکنون این وعدهها عملی نشده است.»
محدودیت جدید سوختگیری بنزین اعلام شد
جزئیات محدودیت سقف روزانه سوختگیری بنزین در کشور اعلام شد. در تهران ۲ روز است که محدودیت سوختگیری با کارت آزاد جایگاه ۴۰ لیتر شده است.
به گزارش اقتصادنیوز ، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت گفت: با کارت آزاد جایگاه، در سطح کشور با ۴ مدل روبرو هستیم: ۱۵ لیتری ۲۰ لیتری ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری. نسبت به شهرها متفاوت است.
سوختگیری با کارت سوخت شخصی با ۳ مدل ۳۰ ۴۰ و ۶۰ لیتر است.
در تهران ۲ روز است که محدودیت سوختگیری با کارت آزاد جایگاه ۴۰ لیتر شده است.
کمبود یا افزایش قیمت بنزین تکذیب شد
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره شرایط تامین بنزین جایگاههای سوخت توضیحاتی را منتشر کرد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد: در پی افزایش تقاضای مصرف بنزین و به دنبال افزایش سفرهای تابستانی در روزهای اخیر، فرایند تامین سوخت برخی جایگاهها، با تاخیر مواجه شده است.
میزان مصرف بنزین در کشور در مقایسه با پارسال، روزانه ۱۳ میلیون لیتر افزایش یافته است.
در تلاشیم تامین سوخت این جایگاهها، با کمترین تاخیر، ادامه یابد.
تعیین سقف عرضه سوختگیری از کارت، به معنای تغییر قیمت سوخت نیست و هیچ قانون و مصوبهای در این راستا نداریم.
منبع: خانه فوتبال