تشویق به افزایش تولید و تسهیل واردات خودروهای برقی

مهدی اسلام‌ پناه

مهدی اسلام‌پناه *

برای واردات خودرو، سازمان ملی استاندارد ایران عزم جدی دارد و بارها اعلام کرده‌ایم برای واردات میلیون‌ها خودرو آمادگی داریم. اگر از هر مکانی تعداد قابل‌توجهی خودرو وارد کشور شده باشد بدون کوچک‌ترین ابهام و تاخیری نسبت‌به تسهیل‌گری در واردات اقدام می‌کنیم.

در بحث خودروهای برقی هم اگر نیاز به تسریع در واردات یا تولید اضافه باشد امکان تسهیل آن را در کمترین زمان ممکن داریم همان‌طور که اگر اظهار یک کالای وارداتی مثل خودرو انجام ‌شود، در کمتر از ۲۴ ساعت شرایط را پس از تطابق دادن برای ترخیص فراهم می‌کنیم.

استانداردسازی تابع مجموعه‌ای از مولفه‌های نخبگانی، علمی و پژوهشی است که قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، وظیفه استاندارد سازی در حوزه خدمات و کالا را به‌طور کامل برعهده سازمان ملی استاندارد قرار داده است.

سال گذشته ۵ خودرو بی‌کیفیت را از خط تولید، خارج وتولید آنها را متوقف کردیم؛ در بسته تحولی امسال قوانینی را در اختیار واردکنندگان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان قرار دادیم. امروز واردات در سهولت کامل در کشور انجام می‌شود؛ دپو و رسوب کالا در بنادر کشور به حداقل رسیده و شرایط کاملا پایدار و آرام است.

همچنین در حوزه نهادهای ارزیابی و انطباق، بیش از ۱۹۰۷ دامنه ارزیابی و انطباق را صادر کرده‌ایم و بیش‌از ۷۰۰ شرکت بازرسی تایید صلاحیت‌شده در این دولت، صلاحیت‌دار شده‌اند.

هم‌اکنون سازمان ملی استاندارد ایران در عرصه‌های بین المللی در جایگاه مناسبی قرار دارد و در عرصه داخلی و ملی ورود مناسبی داشته است؛ در اوج تحریم‌ها این سازمان هیچگاه از وظایف علمی و تحقیقاتی، فنی و آزمایشگاهی خود عاجز نمانده است.

طرحی به نام طرح ملی سنجش شاخص کیفیت کالا به صورت هوشمند اجرا شد و از آنجایی که صراحتا در بند ۱۸ ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تکلیف شده که سنجش نرخ رشد کیفیت را برای شاخص‌های کیفیت در کالا و خدمات داشته باشیم، در دامنه پوشش این طرح هزار فرآورده مشمول استاندارد اجباری را در قالب ۵۰۰ قلم کالا با مصرف عمومی بیشتر را که جزو پرمصرف‌ها در سبد خانوار بودند، در قالب یک طرح هوشمند و برخط پیاده‌سازی کردیم.

برای پیاده‌سازی این سنجش، مدلی توسعه یافته بود که در کشورهایی مثل سوئد، آمریکا، آلمان، سوئیس و سایر کشورهای اروپایی پیاده‌سازی می‌شد و این مدل را برای سنجش شاخص رضایت، بومی‌سازی کردیم که در عوامل مرتبط با کیفیت و رضایت مشتری احصا می‌شد.

منبع: دنیای خودرو