ایران خودرو در بیست و سومین دوره نمایشگاه خودروی مشهد، رسماً رانا پلاس اتوماتیک یا AMT را معرفی کرده است. این نسخه که با سقف شیشهای ارائه میشود و از لحاظ ظاهر و تجهیزات تفاوتی با رانا پلاس پانوراما دستی ندارد، به گیربکس نیمه اتوماتیک AMT مجهز شده است. این گیربکس ساختاری مشابه نمونههای دستی دارد اما فرایند کلاچ گیری و تعویض دنده بهصورت هوشمند و خودکار توسط گیربکس صورت میگیرد. رانا پلاس AMT از همان پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر TU5 پلاس استفاده میکند که به لطف ویژگیهایی مثل زمانبندی متغیر سوپاپها، 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
بنابراین، رانا پلاس اتوماتیک AMT از لحاظ ظاهر و پیشرانه و تجهیزات تفاوتی با رانا پلاس پانوراما ندارد ولی در داخل، ایران خودرو برای انتخابگر دنده از شیفتر الکترونیکی دوار استفاده کرده است. در این شیفتر همه خودروهای AMT خبری از حالت پارک (P) نیست و راننده میتواند از بین گزینههای D، N، R و M یکی را انتخاب کند. این گیربکس همچنین از حالتهای اسپرت و برفی هم بهره میبرد. ویژگی جذاب رانا پلاس AMT اما قابلیت تعویض دنده دستی از طریق پدالهای پشت فرمان است که مشابه آن را تاکنون در خودروهای داخلی ندیده بودیم.
رانا پلاس اتوماتیک AMT از لحاظ تجهیزات اما تفاوت خاصی با رانا پلاس پانوراما ندارد و در اینجا هم شاهد همان موارد قبلی هستیم که مهمترین آنها عبارتاند از:
- دو ایربگ
- فرمان برقی با دکمههای کنترلی
- سیستم تهویه دستی
- دیلایت
- آینههای جانبی برقی با راهنما
- پنجرههای برقی جلو و عقب
- سنسور دنده عقب
- سقف شیشهای
- کروز کنترل
- نمایشگر دیجیتالی در صفحه آمپر
بااینحال، گفته میشود ایران خودرو قصد دارد در تیپهای جدید این خودرو آپشنهایی مثل کنترل پایداری، رینگ آلومینیومی، سنسورهای نور و باران، ترمزهای دیسکی عقب، نمایشگر لمسی و… را به لیست تجهیزات رانا پلاس اضافه کند. همچنین امکان انتقال دکمه بالابر پنجرهها به روی درها هم وجود دارد.
ویدئو رانا پلاس ATM6
نوشته معرفی رانا پلاس اتوماتیک AMT در نمایشگاه مشهد + فیلم اولین بار در چرخان پدیدار شد.
منبع: چرخان