هرآنچه باید در مورد سامانه سماح و گذرنامه موقت بدانید

هرآنچه باید در مورد سامانه سماح و گذرنامه موقت بدانید

افرادی که سال های قبل در مراسم پیاده روی اربعین شرکت کرده باشند، حتما شناخت کاملی از این موارد دارند. اما کسانی که برای اولین بار قصد حضور دارند، ممکن است اطلاعات زیادی در مورد سایت سماح یا پاسپورت موقت نداشته باشند. با توجه به ضرورت این موارد، کسب اطلاعات لازم در این رابطه الزامی است.

سامانه سماح یا سامانه مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه، سایتی است که به منظور ثبت نام شرکت در مراسم اربعین به کار گرفته می شود. از سال های گذشته تا کنون، متقاضیان شرکت در این مراسم معنوی جهت اخذ ویز و روادید ملزم به ثبت نام در سامانه سماح هستند. پس کسب اطلاعات مناسب در مورد آن ضروری است. گذرنامه موقت هم نوعی پاسپورت با بازه زمانی مشخص می باشد که به صورت اختصاصی برای سفر اربعین طراح شده است. در ادامه، اطلاعات لازم را در رابطه با سایت سماح و پاسپورت ویژه موقت اربعین در اختیارتان قرار می دهیم.

سامانه سماح چیست و چرا باید در آن ثبت نام کنیم؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که متقاضیان حضور در مراسم معنوی اربعین با آن رو به رو هستند، مربوط به سامانه سماح است. در واقع آن ها می خواهند بدانند که این سامانه چیست و چه کاربردی دارد. در این رابطه باید بگوییم که سماح مخفف سامانه مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه می باشد که منظور جمع آوری اطلاعات زائران اربعین راه اندازی شده است. تمامی متقاضیان شرکت در مراسم معنوی اربعین برای دریافت روادید حتی گذرنامه موقت، ملزم به ثبت نام در این سامانه و ارائه اطلاعات خود می باشند.

Picture2

با توجه به این که سالانه میلیون ها نفر از مردم کشور در این مراسم بزرگ شرکت می کنند، هم در مرز و هم در کشور عراق تراکم بالایی حاکم می شود. از این رو هر گونه سوء مدیریت می تواند موجب اتلاف وقت، ناهماهنگی برنامه ها و حتی آسیب دیدگی زائران گردد. از این رو سامانه سماح جهت جمع آوری اطلاعات زائران ایجاد شده تا مسولین مربوطه بتوانند بهترین برنامه ریزی لازم را جهت حمل و نقل زائران، اسکان، تغذیه و موارد این چنینی دیگر انجام دهند. به همین خاطر، نام نویسی در سایت مذکور برای دریافت گذرنامه موقت اربعین و سایر روادید مرتبط، الزامی شده است.

نحوه دریافت گذرنامه موقت

با توجه به استقبال پرشور مردم ایران از مراسم باشکوه پیاده روی اربعین، نهادهای مربوطه تلاش خود را جهت تسهیل حضور آن ها انجام داده اند. از جمله این موارد می توان به طراحی سامانه سماح و صدور پاسپورت موقت اشاره کرد. چرا که در سال های اخیر بسیاری از افراد تنها جهت حضور در راهپیمایی اربعین نسبت به دریافت گذرنامه اقدام می کنند. در همین راستا، شرایط لازم برای اخذ گذرنامه موقت با هزینه کم تر و زمان کوتاه تر فراهم شده است. جهت دریافت پاسپورت موقت می توانید با دو روش مختلف اقدام کنید که به شرح ذیل می باشند:

1.دریافت گذرنامه موقت از سایت epolice.ir

اولین شیوه ثبت درخواست و اخذ پاسپورت موقت، مراجعه به سامانه اینترنتی پلیس به نشانی اینترنتی epolice.ir است. در صورتی که قبلا در سایت سخا ثبت نام کرده باشید، با مراجعه به حساب کاربری خود در این سامانه و بخش گذرنامه، می توانید درخواست تان را جهت این امر ارائه دهید.

2.اخذ گذرنامه به صورت حضوری

روش بعدی که متقاضیان می توانند جهت دریافت گذرنامه موقت اقدام کنند، مراجعه حضوری به شعب پلیس +۱۰ است. شیوه انجام این کار کاملا ساده بوده و با ارائه مدارک هویتی به هر یک از مراکز پلیس، می تواند پاسپورت موقت خود را ظرف ۴۸ ساعت دریافت کنید.

چرا باید سریعتر برای دریافت گذرنامه اربعین اقدام کنیم؟

افرادی که قصد شرکت در مراسم پیاده روی اربعین را دارند، باید هر چه زودتر اقدامات لازم جهت این امر از جمله ثبت نام در سامانه سماح و اخذ گذرنامه را انجام دهند. چرا که هر چه به روزهای پایانی نزدیک می شویم، درخواست ها جهت دریافت گذرنامه افزایش پیدا می کند. این موضوع تا حد زیادی موجب شلوغی و ازدحام در مراکز پلیس +۱۰ خواهد شد. از طرف دیگر، فرایند صدور گذرنامه هم به دلیل ازدحام درخواست ها در این بازه زمانی، طولانی تر از گذشته خواهد شد. در نتیجه، ممکن است برخی متقاضیان تا پایان موعد سفر اربعین هم پاسپورت شان را دریافت نکنند. صدور گذرنامه موقت راه حلی است که برای رفع این چالش در نظر گرفته شده است. با این حال، به دلیل مسائل و مشکلات احتمالی که ممکن است در روزهای آخر با آن مواجه شوید، بهتر است فرایند اخذ یا تمدید پاسپورت تان را در اسرع وقت انجام دهید.

ثبت نام در سامانه سماح از جمله شروط اصلی دریافت روادید و حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین است. از این رو افرادی که قصد حضور در این مراسم معنوی را دارند، باید در اسرع وقت نام نویسی شان را انجام دهند. از طرف دیگر، به منظور کاهش زمان و هزینه مورد نیاز جهت اخذ پاسپورت، شرایط لازم جهت دریافت گذرنامه موقت فراهم شده است. این گذرنامه ها دارای مهلت اعتبار کوتاهی بوده و مخصوص بازه زمانی اربعین طراحی می شوند. شما می توانید با کارشناسان hamrahmoshaver.com در تماس باشید و اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

پایان رپرتاژ آگهیمنبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.