به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
چندین تکنیک ترمزگیری وجود دارد که به شما کمک میکند تا سرعت خود را با دقت بیشتری کاهش دهید.
- روغن ترمز را تعویض کنید
تعویض کردن روغن ترمز موتور سیکلت یکی از ارزانترین و سادهترین راهها برای بهبود عملکرد ترمزهای موتور است. اگر مایع روغن ترمز موتور برای مدتی زیادی تعویض نشده، نمیتوان از آن انتظار داشت که عملکرد خوبی داشته باشد و اولین توصیه ما به شما این است که برای بهبود عملکرد ترمز، حتما تعویض روغن را در دستور کار قرار دهید.
روغن ترمز مبتنی بر گلیکول (DOT 4 و ۵.۱) بسیار مرطوب است، یعنی اینکه روغن به شدت رطوبت را جذب میکند و به مرور زمان آب در سیستم جمع میشود که به نوبه خودش باعث کاهش عملکرد میشود. بنابراین سعی کنید که استفاده از این نوع روغنها را کاهش داده و از روغنهای استاندارد استفاده کنید.
تعویض منظم روغنها برای تازه نگه داشتن آن و در نتیجه بالا نگه داشتن عملکرد ترمزها، از اهمیت زیادی برخوردار است.
- تعویض یا سرویس لنت ترمز
یکی دیگر از راههای نسبتا ارزان و کارساز برای ارتقاء ترمزهای موتور سیکلت، تعویض یا سرویس لنت است. وقتی که لنت را تعویض کرده و یا آن را سرویس میکنید، به این شکل خواهد بود به غذا یک چاشنی اضافه میکنید. بنابراین دیگر خبری از خالی کردن ترمز و یا ضعیف بودن آن نیست و خودتان متوجه بهبود عملکرد خواهد شد.
محبوبترین شکل لنت ترمز پیست، لنتهای سینتر شده مسابقهای است و برای نوع خیابانی نیز لنتهای دارای طرفداران بیشتری هستند.
این دو نوع لنت توانایی این را دارند که گرما را بهتر مدیریت کنند، اصطکاک کمتری را ایجاد کرده و بهتر ترمز بگیرند و خطر تصادف را کاهش دهند.
با این اوصاف، استانداردهای لنت ترمز OEM به همان اندازه که قبلا بوده، بالا است و بسیاری از موتور سواران حرفهای در پیستها و مسابقات به لنتهای OEM وفادار هستند. اگر قصد تعویض لنتها را دارید، باید به شما بگوییم که باید دانش و ابزار انجام این کار را داشته باشید. در غیر این صورت پیشنهاد میکنیم که حتما این کار را به یک متخصص بسپارید.
- خطوط ترمز بافته شده
شاید برای اولین بار است که نام خطوط ترمز بافته شده به گوشتان میخورد، اما باید بدانید یکی از تاثیرگذارترین روشها برای بهبود ترمزگیری موتور سیکلت است. این مورد مربوط به ارتقاء ترمز موتور سیکلت است و خطوط ترمز بافته فقط برای نمایش نیستند، در واقع یک هدف را دنبال میکنند.
اکثر موتور سیکلتها با شیلنگهای لاستیکی خارج از کارخانه عرضه میشوند و با گذشت زمان، لاستیک در اثر استفاده از بین میرود و کشیده میشود، این کار باعث کاهش عملکرد ترمز موتور سیکلت شده و تعداد ضربات و واکنشهای ترمز را بیشتر میکند.
خطوط ترمز بافته شده به اندازه شیلنگهای لاستیکی مستعد این مشکل نیستند، یعنی اینکه نه تنها احساس یکنواختی را به شما میدهند، بلکه دوام بیشتری نیز خواهند داشت.
- سیلندر اصلی را ارتقا دهید
به عبارت ساده، قطر پیستون بزرگتر سیلندرها به این معنی است که سیال بیشتری را میتوان با فشار از سیلندر اصلی خارج کرد که به نوبه خود به معنای فشار تولیدی بیشتر است.
نقطه ضعف یک پیستون بزرگتر این است که در واقع برای تولید این فشار تلاش بیشتری نیاز است، اما با توجه به موقعیتهای مختلف اهرم اضطراری و اهرمهای جبرانی که سازندگان استفاده میکنند، در واقع میتوانید به این سطح بالاتر از فشار تولید شده با همان فشار دست پیدا کنید.
این نوع ارتقاءها کمی گران هستند، اما اگر از کسی که یک بار از این خدمت استفاده کرده است، بپرسید که آیا حاضر است که دوباره این کار را انجام دهد، به هیچ وجه نه نمیگوید.
در پایان
قطعاتی که نیاز به تعویض دارند را به موقع جایگزین کنید، از ارتقاءهایی که بر کارایی کلی موتور سیکلت تاثیر مثبت دارند، استفاده کنید و سرویس دورهای را برای موتور سیکلت حفظ کنید.
اگر قصد تعویض روغن یا لنت را دارید، اما از هیچکدام از آنها سررشته نداشته و یا ابزار لازم را ندارید، پیشنهاد میکنیم که حتما این کار را به یک متخصص بسپارید.
منبع: جوانخودرو