عرضه و تقاضای بلیت هواپیما چه زمانی به تعادل می‌رسد؟

عرضه و تقاضای بلیت هواپیما چه زمانی به تعادل می‌رسد؟

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر سازمان هواپیماهایی کشور و سایر نهاد و ارگان‌های ذی‌ربط درگیر پروازهای اربعین بودند به طوری که ۱۶ شرکت هواپیمایی در جابه جایی زوار به کشور عراق مشارکت داشتند این موضوع موجب شد تا عرضه بلیت در دیگر مقاصد داخلی با کمبود مواجه شود. به طوری که بر اساس شواهد موجود در بازه زمانی اربعین بلیت‌های سفرهای داخلی نیز کاهش چشمگیری داشت.

در این خصوص جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به خبرنگار مهر گفته بود که در پروازهای اربعین از مشارکت ۱۶ ایرلاین داخلی استفاده شد اما از سهم پروازهای داخلی کاسته نشده است و طبق روال گذشته پروازها صورت می‌گیرد.

اما با این حال سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که فصل تابستان نیز ممکن است بر افزایش تقاضای بلیت هواپیما تأثیر گذار باشد؛ هرچند موضوع کمبود ناوگان هواپیمایی را نیز نباید نادیده گرفت و این کمبود هواپیما در کشور موجب تداخل در عرضه و تقاضای بلیت برای مسافرین شده است.

به گزارش خبرنگار مهر کمبود بلیت هواپیما می‌توان تحت تأثیر تخلف‌های متعدد از قبیل تخلف در گران فروشی بلیت توسط ایرلاین‌ها، کمبود هواپیماهای مسافربری و عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضا دانست. به گفته محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور، در حال حاضر حدود ۱۸۰ فروند هواپیما در کشور در حال خدمت‌رسانی هستند که این مقدار در مقایسه با میزان تقاضای مسافران بسیار ناچیز است؛ بنابراین مهم‌ترین دلیل مشهودی که در خصوص کمبود بلیت جلب توجه می‌کند، کمبود تعداد ناوگان هواپیمایی است. علی‌الخصوص در فصول بهار و تابستان که زمان اوج مسافرت است و میزان تقاضا برای بلیت هواپیما افزایش پیدا می‌کند، مردم بیشتر از پیش با کمبود بلیت مواجه می‌شوند.

محمدی بخش در خصوص کمبود بلیت در کشور تاکید کرد: باید توجه داشت که در سه ماه ابتدایی سال جاری، تعداد ناوگان ما بیشتر و مسیرهای پروازی ما افزایش داشته که قطعاً با پوشش منطقه‌ای گسترده‌تر روبه رو هستیم. در عین حال سفر با هواپیما به سبد خانوار اضافه شده است و نتیجه آن افزایش تقاضا برای بلیت است به همین دلیل مدت زمان انتظار برای تأمین بلیت هواپیما طولانی‌تر شده است.

این مقام مسئول با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که صنعت حمل‌ونقل هوایی پیشران توسعه کشور است و تاکید کرد: این صنعت در ایران بیش از ۴۳ سال است که در جنگ تمام‌عیار اقتصادی و تحریم قرار دارد به همین دلیل برای حل مشکلات خود به سمت همکاری با شرکت‌های دانش بنیان روی آوردیم.

وی با تاکید بر ایمنی پرواز که خط قرمز سازمان هواپیمایی کشور است، تصریح کرد: علی‌رغم قرار داشتن در شرایط سخت تحریم یاد گرفتیم که چگونه این صنعت را حفظ کنیم تا بتوانیم در حوزه ایمنی و امنیت رتبه قابل قبولی را در سطح دنیا داشته باشیم؛ برای رفع نیازهای این صنعت یک برنامه ۱۰ ساله و چهار راهبرد از جمله تاب‌آوری، نهضت تعمیر قطعات، تأمین نقدینگی برای نوسازی ناوگان و ساخت هواپیمای بومی تعریف شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان یک راهبرد در صنعت حمل‌ونقل هوایی است تا جایی که امروز هیچ موتور و قطعه‌ای برای تعمیر به خارج از کشور نه تنها ارسال نمی‌شود، بلکه تعدادی از شرکت‌های بین‌المللی نیز قطعات‌شان در ایران تعمیر می‌کنند.

دنبال کاهش عمر ناوگان هواپیمایی کشور هستیم

محمدی‌بخش در ادامه صبحت‌های خود تاکید کرد تعداد ناوگان هوایی کشور تا پایان سال جاری به ۲۵۰ فروند هواپیما می‌رسد که متوسط عمر ناوگان هوایی کشور از ۲۸ سال در ابتدای دولت سیزدهم امروز با دو سال کاهش به ۲۶ سال رسیده است البته در نظر داریم که متوسط عمر ناوگان هواپیمایی را به زیر ۲۰ سال نیز برسانیم.

وی با بیان اینکه در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به کشور وارد شده است افزود: ۳۰ فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده و ۳۰ فروند دیگر در دست بررسی است تا وارد خط سرویس دهی شوند.

آیا واردات ۶۰ فروند هواپیمای جدید پاسخگوی نیاز کشور است؟

به گزارش خبرنگار مهر بر اساس گفته‌های مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشور هم اکنون ۳۰ فروند هواپیما به ناوگان موجود اضافه شده است اما متأسفانه هنوز شاهد ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بلیت هواپیما نیستیم بنابراین سوالی که باید از مسئولان پرسید این است آیا با به کار گیری ۶۰ فروند هواپیمای جدید به نیاز کشور پاسخ داده خواهد شد؟

به گفته مسئولین مربوطه ۱۳۹ فروند هواپیما از دو سال به بالا تا ۱۵ سال زمین‌گیر است و حتی تعدادی از این هواپیماها قابل برگشت به چرخه پروازی نیستند و باید از ناوگان خارج شوند، کاری که سازمان هواپیمایی کشور در برنامه خود قرار داده است.

از سوی دیگر، مسئولان صنعت هوایی تاکید دارند که نرخ قطعات هواپیما در بازار جهانی به دلیل شرایط پس از کرونا بسیار افزایش پیدا کرده و نرخ دلار هم اثر مستقیم در این بخش دارد و باعث گران شدن تأمین قطعات شده است؛ با وجود این ترخیص قطعات هواپیما از گمرک که پیش از این مشکلاتی داشت، که اکنون نیز این مشکل حل شده است و تعدادی از هواپیماهای زمین‌گیر نیز به چرخه خدمت‌رسانی باز خواهند گشت.

در همین رابطه جعفر یازرلو سخنگو سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال گفت: طبق گفته‌های اخیر محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور حدود ۶۰ فروند هواپیما وارد کشور شده که تعداد ناوگان فعال هوایی ما تا پایان سال به ۲۵۰ فروند خواهد رسید اما از تعداد ۶۰ فروند ۳۰ ناوگان وارد خط عملیاتی شده است و قطعاً پروازهای داخلی ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سخنگو سازمان هواپیمایی در ادامه تصریح کرد: البته هم‌اکنون نیز با صراحت نمی‌توان گفت که ناوگان هوایی کشور از حالت بحران طولانی بودن عمر هواپیماها خارج شده است یا خیر اما پس‌از وارد کامل ۶۰ فروند هواپیماها در خط سرویس‌دهی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آیا بازهم کمبود بلیت و تأخیرهای طولانی خواهیم داشت یا خیر.

وی تاکید کرد: صنعت هواپیمایی کشور با توجه به وضعیت تحریمی که دارد رو به رشد است و قطعاً نتایج مثبتی را در آینده شاهد خواهیم بود.

منبع: مهر

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.