به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز (چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « بازار تایر » پرداخت.
عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:
کارشناسان اقتصادی همیشه معتقد بودهاند کنترلگری دولت بر بازار جواب معکوس میدهد. به طور مشخص در حوزه خودرو و حداقل درباره بازار تایر این موضوع اثبات شده و تجربه نشان میدهد هر زمان سازمانها و نهادهای دولتی بر عملکرد بازار تمرکز کردهاند؛ نتیجه عکس داده است.
چند ماهی است بازار تایر در کشور ملتهب بوده و همه از دولتمردان، تولیدکنندگان گرفته تا فعالان بازار بهخوبی میدانند عدم همخوانی عرضه و تقاضا موجب بروز چنین مشکلاتی شده است.
تجربه کشورهای پیشرفته دنیا نشان از این واقعیت دارد هر زمان بازار به سمت رقابت حرکت کند، قیمتها نیز واقعی میشوند و به صورت خودکار بازار سیاه جای خود را به بازار رقابتی خواهد داد.
بازار رقابتی که تولیدکنندگان برای بقا در آن مجبور به ارائه تخفیفهای ویژه به خریداران و تلاش برای صادرکردن کالاهایشان هستند. اما در ایران برخی مسئولان بهجای توسعه فضای تولید و تامین مواد اولیه تولیدکنندگان و همچنین بالا بردن ظرفیتهای تولید به دمدستیترین موضوع میاندیشند و فشار را بر بازار وارد میکنند. این روزها بار دیگر تبوتاب در بازار تایر بالا گرفته و امکان توزیع لاستیک برای کسبه مشکل شده است.
دولت سختگیری جدیدی را اعمال و فروشندگان تایر را ملزم به ثبت شماره شاسی و موتور در سامانه و ثبت کدی کرده است که البته برای مالک خودرو به صورت پیامک ارسال میشود.
گفته میشود اجرای این طرح عجولانه است و احتمالا مشکلاتی دارد که مسئولان نباید از آن غافل شوند تا بازار سروسامان بگیرد و به مشکلات آن دامن زده نشود. بهرغمآنکه خرید خودرو بهنام افراد زیر ۱۸سال امکانپذیر است اما امکان خرید سیمکارت برای این افراد فراهم نیست بنابراین مجریان طرح به این موضوع فکر نکردهاند که پیامک باید به کدام گوشی همراه ارسال شود تا تایرفروش آن را در سامانه ثبت کند. افرادی که دو خودرو دارند، فقط برای یک خودرو امکان دریافت پیامک دارند. برخی مالکان مسن هم تلفن همراه ندارند و به همین دلیل باید دور خرید لاستیک را خط بکشند.
بعضی خودروها هم مالکشان فوت کرده و هنوز وراث انحصار ورثه نکردهاند، پس آنها هم امکان خرید تایر را ندارند! افرادی هم هستند که خودرو را بهصورت وکالتی یا از بازار به صورت اقساطی خریداری کردهاند، این افراد هم باید دور خرید تایر را خط بکشند. اینها بخشی از مشکلاتی هستند که وزارت صمت برای آنها تمهیداتی نیندیشیده و به همین خاطر این سوالات در بازار بیپاسخ مانده است.
کارشناسان در این شرایط پیشنهاد میکنند مسئولان چندماه به جای تمرکز بر بازار، اقدامات خود را معطوف بر واردات و تولید تایر یا بهتر بگوییم تامین تایر کنند. آنگاه خواهیم دید مشکلات به سرعت حل خواهند شد و کسبه برای جذب مشتری تخفیف هم خواهند داد!
منبع: دنیای خودرو