همه چیز بازار کار رشته IT در ترکیه

چکیده : علاقمندان به مهاجرت و تحصیل در رشته IT به چند دلیل می‌توانند به ترکیه مهاجرت کند. فرهنگ بسیار غنی و زندگی شبیه ایرانیان، برنامه‌های تحصیلی ارزان‌قیمت و پرطرفدار بودن رشته IT در ترکیه و سهولت رفت و آمد از این کشور به ایران و بالعکس، آیتم‌های مجاب کننده‌ای برای کسب ویزای اقامت در این کشور محسوب می‌شوند.

علاقمندان به مهاجرت و تحصیل در رشته IT به چند دلیل می‌توانند به ترکیه مهاجرت کند. فرهنگ بسیار غنی و زندگی شبیه ایرانیان، برنامه‌های تحصیلی ارزان‌قیمت و پرطرفدار بودن رشته IT در ترکیه و سهولت رفت و آمد از این کشور به ایران و بالعکس، آیتم‌های مجاب کننده‌ای برای کسب ویزای اقامت در این کشور محسوب می‌شوند. آیا بازار کار رشته IT در ترکیه جای مانور برای مهاجران را دارد؟ در این مطلب همه چیز درباره پاسخ به این سوال روشن می‌شود.

رشته کامپیوتر یا IT در ترکیه

IT یا Information Technology که در دانشگاه‌های ایران به معنای فناوری اطلاعات است، از پول‌سازترین و دوست داشتنی‌ترین رشته‌های تحصیلی محسوب می‌گردد. رشته مهندسی نرم‌افزار به عنوان یکی از 2 گرایش اصلی مهندسی کامپیوتر، در کشور ترکیه پرطرفدار است. دوره کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر در ترکیه مانند ایران به ۴ سال یا 8 ترم تقسیم می‌شود. IT گرایشی از کامپیوتر به حساب می‌آید که دانشجویان آن با برنامه نویسی، نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری و تجارت الکترونیک آشنا می‌گردند. دانشگاه‌های ترکیه این گرایش را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا آموزش می‌دهند. بهره‌گیری سیستم دانشگاه‌های معتبر ترکیه از سیستم آموزش آمریکایی موجب بالا رفتن استانداردهای این رشته در کشور ترکیه شده است.

درخواست پذیرش در دانشگاه های ترکیه

علاقه‌مندان به تحصیل در رشته آی تی در کشور ترکیه، می‌توانند پس از تحقیق و انتخاب دانشگاه مورد نظر خود به سایت دانشگاه مراجعه و از طریق ثبت درخواست و ارسال آخرین مدارک تحصیلی خود به انضمام دیگر مدارک مورد نیاز که به آن‌ها پرداخته می‌شود، ثبت نام خود را انجام دهند. از شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه قبولی در آزمون YÖS است. پس برای مهاجرت به ترکیه و تحصیل در رشته IT دانشجو باید در آزمون‌ها پذیرفته شود و ریز نمرات و کارنامه ترجمه شده خود به اضافه مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی را به دانشگاه ارائه کند. داشتن پاسپورت و پر کردن فرم‌های مخصوص، همچنین واریز هزینه که برای ثبت نام در هر دانشگاه متفاوت است، از دیگر مراحل نحوه درخواست پذیرش به شمار می‌آیند.

ویزای کار رشته IT در ترکیه

علاقمندان به رشته IT از طریق تحصیل در ترکیه که دانشگاه‌های معتبر آن بیشتر در شهرهای استانبول و ازمیر، گاهاً آنکارا و آنتالیا قرار دارد، می‌توانند اقدام به اخذ ویزای کاری ترکیه نمایند زیرا شغل مهندسی کامپیوتر بازار کار بسیار خوبی در کل جهان دارد، همچنین زندگی راحت در ترکیه و ناچیز بودن میزان احساس غربت در این کشور همه و همه، دست به دست هم می‌دهند تا مهاجرت به ترکیه یک گزینه جدی برای دوستداران مهاجرت شمرده شود. ویزای کار در این کشور انواع متفاوتی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • ویزای کار موقت

امضای قرارداد با یک کارفرمای ترک برای ورود به بازار کار ترکیه در رشته IT کافی است اما مهاجر باید توجه داشته باشد که اعتبار این ویزا ۱ سال در نظر گرفته می‌شود.

  • ویزای کار مستقل

دانشجویانی که پس از اتمام تحصیل بیش از ۵ سال سابقه کار و زندگی در کشور ترکیه را دارند، صاحب ویزای کار مستقل می‌شوند که با اخذ آن می‌توانند برای خود کسب و کار جداگانه راه اندازی کنند.

  • ویزای کار دائمی

این نوع ویزا مخصوص کسانی است که از طریق اقامت موقت، ۸ سال سابقه کار و زندگی در کشور ترکیه را تجربه کرده‌اند.

مهاجران ایرانی در ترکیه باید از سوی یک کارفرما به کار دعوت شده باشند. کارفرما برای نیروی خود درخواست ویزای کار می‌کند و دولت ترکیه توسط وزارت کار یا کنسولگری این کشور اقدامات لازم را انجام می‌دهد. مجوز کار نیز از وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه با نماد اختصاری MLSS و همزمان با ویزای کار، صادر می‌شود.

همه چیز درباره بازار کار رشته IT در ترکیه

به طور کلی دانشجویانی که برای تحصیل رشته IT در ترکیه اقدام کرده‌اند، می‌توانند در حین تحصیل حداکثر ۲۴ ساعت در هفته کار کنند. پس از فارغ‌التحصیلی دانشجو نیز قطعاً مواردی برای انتخاب پیش خواهد آمد که مهاجر باید با بررسی شرایط و علایق خود مشغول به کار در رشته IT شود. شاید مهاجرانی که با مدرک مهندسی IT به این کشور مهاجرت کرده باشند، نیز بتوانند صاحب شغل شوند اما آنچه مسلم است افرادی که در ترکیه تحصیل کرده‌اند، راحت‌تر مشاغلی چون مهندسی نرم‌افزار، مهندسی پشتیبان، مهندسی وب، مهندسی برنامه‌ریزی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی هوش مصنوعی را پیش روی خود خواهند داشت. بحث مالی شغل که مهمترین و اصلی‌ترین آن به شمار می‌آید نیز قوانین مخصوص به خود را دارد. بیشتر مهندسان با سابقه، درآمد خود را به یورو یا دلار و به صورت سالیانه دریافت می‌کنند. کمترین درآمد مربوط به افرادی است که سابقه کاری آنان کمتر از 3 سال تخمین زده می‌شود. طبق قوانین کشور ترکیه و بر مبنای مطالعات کارشناسان رشته IT در این کشور، درآمد شاغلان این حرفه حتی با محاسبه به لیر واحد پول ترکیه، همواره افزایش دارد. میزان درآمد در ترکیه متناسب با هزینه‌های مصرفی برآورد شده است. بازار کار کامپیوتر و IT در ترکیه به دلایل متعدد که تنها یکی از آن‌ها، جاذبه‌های بالای گردشگری و ورود سیل عظیمی از توریست به این کشور به حساب می‌آید، سبب می‌شود که بازار کار IT همواره پررونق و رو به گسترش باشد. دانستن این موضوع که تسلط به زبان ترکی یا انگلیسی برای تحصیل و کاریابی در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است خالی از لطف نیست.

مهاجرت به ترکیه و تحصیل در رشته IT با موسسه اصطهباناتی

وجود بیش از ۲۰۷ دانشگاه در ترکیه، بالا بودن رتبه مهندسی نرم‌افزار و IT در دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی این کشور، شهریه مقرون به صرفه دانشگاه‌های دولتی ترکیه، هزینه پایین زندگی در آن، وجود مشاغل متعدد برای این رشته در ترکیه، گسترش علم و فناوری، فرآیند پذیرش نسبتا ساده در شهرهای ترکیه و زندگی مشابه با فرهنگ ایرانیان سبب شده است که جوانان ایرانی این کشور را برای مقصد تحصیلی و اقامت دائم خود انتخاب کنند. اصطهباناتی یک موسسه حقوقی و مهاجرتی متخصص و با سابقه، تمامی مراحل و گام‌های مهاجرت به کشور ترکیه را با شفاف‌سازی بازار کار رشته IT برای علاقه‌مندان هموار می‌کند. مشاوره رایگان و طریقه اخذ ویزای کاری و اقامت مهاجران تنها بخش کوچکی از خدمات وسیع این مجموعه است.

نوشته همه چیز بازار کار رشته IT در ترکیه اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.