تحمل دوری از گوشی همراه 12 دقیقه است

تحمل دوری از گوشی همراه 12 دقیقه است

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگاه تخصصی « ادراک در جهان رسانه‌ای شده» در فرهنگ‌سرای شهروند آران و بیدگل اظهارداشت: خطای همه‌بینی، خطای منفی‌بافی، خطای ذهن‌خوانی و خطای برچسب‌زنی از مهمترین خطاهای شناختی محسوب می‌شوند؛ خطاهایی که عمدتا ارتباطی تنگاتنگ با مفهوم تعمیم دارد و با دستکاری ذهن مخاطب بر او تأثیر می‌گذارند.

وی در تبیین حضور فراگیر اینترنت در زندگی بشر امروزی گفت: فضای اینترنت به تشدید خطاها و افزایش بسامد آن کمک کرده است، در چنین فضایی به دلیل گستردگی ارتباطات، اثرگذاری آن بیشتر شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: افزایش ارتباطات سبب‌ گستردگی دامنه پاسخگویی شده، چنانچه اگر در گذشته رسانه‌ها و خبرنگاران در نشر اطلاعات و اخبار ، مخاطبان کمتری را تحت پوشش قرار می داده اند، امروزه با حضور اینترنت و شبکه جهانی اطلاعات، پاسخگویی خبرنگاران و اصحاب رسانه دامنه وسیع‌تری یافته است.

وی گفت: در طول روز از ذهن افراد ۵۰ تا ۷۰ هزار فکر می‌گذرد؛ حجمی که معادل تولید یک کتاب است. در این میان اینترنت نیز یکی از منابع تولید فکر است که زندگی بشر به آن وابسته شده است.

آقاسی ادامه داد: دو سوم جهان با اینترنت سروکار دارد ۵/۳ درصد در جهان سالانه به این طیف می‌پیوندند. آمارها نشان می‌دهد، در هر دقیقه ۲۳۱ میلیون ایمیل جابه‌جا می‌شود، بیش از ۹۰ هزار و ۲۰۰ متن منتقل می‌شود، پنج میلیون و ۹۰۰ هزار جست‌وجوی گوگل صورت می‌پذیرد و ۲۳۷ هزار و ۲۰۰ توئیت جابه‌جا می‌شود.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اهمیت گوشی‌های همراه برای جست‌وجو در اینترنت گفت: در کشورهای توسعه‌یافته، استفاده از این گوشی‌ها برای یافتن اطلاعات در اینترنت کمتر است. همچنین این مسئله به نسل‌ها و جوامع مختلف بستگی دارد.

وی در زمینه وابستگی بیش‌ازحد به گوشی‌های همراه اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که توان و تحمل دور بودن از گوشی و به تعبیری اطلاعات، ۱۲ دقیقه است؛ پدیده‌ای که از آن با عنوان فوبیای از دست دادن اطلاعات می‌توان یاد کرد. فوبیای اطلاعات، از پدیده‌هایی‌ست که به روند دستکاری اطلاعات کمک می‌کند و آن را تشدید می‌نماید.

آقاسی در تبیین جامعه‌پذیری جدید در درک ما نسبت به پیرامون‌مان گفت: در جامعه جدید، انسان‌ها در طول شبانه روز در حال تبادل و دریافت پیام هستند. این مسئله به وابستگی زیاد و متفاوتی میان انسان‌ها منجر شده است. همچنین در جامعه‌پذیری جدید، معاشرت‌های آنلاین معنا پیدا کرده و ما با چیزی طرفیم که در گذشته معنا نداشته است. از سوی دیگر، در این فضای نوین، نوع روابط انسانی تغییر کرده و مفاهیمی نظیر گروه‌های هواداری و صفحات و کانال‌های مرتبط با آن‌ها وارد فضای اجتماعی ما شده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از دیگر ویژگی‌های دنیای جدید که مولود جهانی‌شدن رسانه‌هاست، گسترش ارزش‌های جهانی و کم‌رنگ شدن ارزش‌های بومی و ملی‌ است. در مجموع، این مسائل اهمیت توجه به دستکاری ادارک را می‌رساند که شناخت آن، یکی از موارد اصلی در توسعه سواد رسانه‌ای‌ قلمداد می‌شود.

پایان پیام/۳۸۱۳

منبع: فارس