فارس من| 12 سال خدمت اجباری پزشکان در مناطق محروم!

فارس من| 12 سال خدمت اجباری پزشکان در مناطق محروم!

خبرگزاری فارس؛ فارس من: هر ساله برای داوطلبان کنکور سراسری رشته تجربی، امکان انتخاب سهمیه بومی رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری و پیراپزشکی دارای تعهد خدمت در مناطق محروم وجود دارد. به این شکل که داوطلب متعهد می‌شود مدت زمان مشخصی را در مناطق محروم خدمت کند. این مدت زمان قبلا، معادل ۳ برابر مدت زمان تحصیل داوطلب بود. جمعی از دانشجویان سهمیه مناطق محروم رشته پرستاری در پویشی خواستار کاهش مدت زمان دوره تعهد خدمت در مناطق محروم شدند.

در متن پویش به این نکته اشاره شده است که دانشجویان پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی تعهدی و شاغلان دارای تعهد در این رشته‌ها با پیگیری مکرر، مدت زمان خدمت در مناطق محروم را برای رشته‌های خود به ۱.۵ برابر مدت زمان تحصیل، کاهش دادند. اما این زمان برای رشته‌های پرستاری و پیراپزشکی تغییری نکرده است.

نکته‌ای که وجود دارد این است که رشته‌های مذکور به صورت دکتری پیوسته هستند و مدت دوره تحصیل در این رشته‌ها ۶ تا ۷ سال است؛ بنابراین دوره تعهد خدمت ایشان در صورتی که ۳ برابر مدت تحصیل ایشان باشد از رشته‌های پرستاری و پیراپزشکی طولانی‌تر خواهد شد.

سلطانی نژاد، سردبیر پویش که دانشجوی سهمیه بومی پرستاری در خوزستان است در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: «طبق تعهد، در کل ما ۱۲ سال (۳ برابر دوره کارشناسی) باید در مناطق محروم خدمت کنیم. برای ادامه تحصیل هم ابتدا باید ۶ سال از دوره تعهد را بگذرانیم، سپس می‌توانیم برای تحصیلات عالی وارد عمل بشویم. شما فرض کن آدم بعد از ۶ سال تعهد خدمت، آیا می‌تواند دوباره به فضای درس و تحصیل بازگردد؟!» او ادامه می‌دهد: «این تازه اول ماجرا است؛ شما در مدت زمان تعهد نمی‌توانی جای دیگری به صورت رسمی مشغول شوی و مدرک دانشگاهی‌ات را هم نمی‌دهند تا دوره تعهدت کامل بشود!»

سردبیر از مشکلات این طرح می‌گوید: «ما متعهد می‌شویم که در مناطق محروم خدمت کنیم. مناطق محروم هم غالبا از نظر امکانات رفاهی و غیره خیلی ضعیف هستند. به عنوان نمونه دو نفر از رفقا بخاطر وضع خراب جاده در یکی از مناطق محروم تصادف کرده اند! تمام این سختی‌ها به کنار، شما سربازی را هم اضافه کنید به آن! یعنی عملا ما از جوانی‌مان هیچی نمی‌فهمیم!»

وی همچنین درباره چالش افراد متاهل با این طرح گفت: «مورد داشتیم یک زوجی که هر دو مشمول این طرح بودند و دوره تعهد خدمت پسر یک جا بود و همسرش یک جای دیگر؛ نکته این است که قانون درباره ایشان چیزی در نظر نگرفته است! و فقط در صورتی که یک نفر باشد که حاضر به جابجایی باشد، این امکان است که زوجین در کنار یکدیگر دوره تعهد خود را سپری کنند.»

اگر شما نیز با حامیان این پویش هم‌نظر هستید، می‌توانید پویش را در اینجا امضا کنید.

پایان پیام/

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.