ستاره‌ای که پرپر شد؛ عمر عبدالرحمن، مرد سال پیشین فوتبال آسیا حالا کجاست؟

طرفداری | تیم ملی امارات که هم‌گروهی ایران در جام ملت‌های آسیا به شمار می‌رود، امروز برای اولین دیدار خود در این رقابت‌ها به مصاف تیم ملی هنگ کنگ خواهد رفت اما در این بین، غیبت یک نام شناخته شده در لیست امارات توجه فوتبالدوستان را به خود جلب کرده است.

یک دهه قبل فوتبال غرب آسیا شاهد ظهور ستاره‌ای جدید بود. جوانی ریزجثه که در کنار موهای فرفری‌اش، تکنیک چشم‌گیری هم داشت و با پیراهن العین در زمین کولاک می‌کرد. این بازیکن، کسی نبود جز عمرعبدالرحمن. کسی که در مقطعی یکی از نگین‌های فوتبال قاره کهن به شمار می‌آمد و حتی تصویر او در سال ۲۰۱۶ به همراه نیمار روی جلد بازی معروف PES رفت.

عمرعبدالرحمن در خانواده‌ای مهاجر با اصالت یمنی در عربستان سعودی زاده شد. او که به همراه برادرانش خالد و محمد فوتبال را در کوچه پس کوچه‌های ریاض آغاز کرد، خیلی زود توجه استعدادیابان الهلال را جلب و راهی آکادمی این تیم شد. عمر ۵ سال در الهلال حضور داشت و برای بستن قرارداد حرفه‌ای، یک خواسته مهم داشت و آن هم دریافت اقامت و پاسپورت عربستانی برای تمام اعضای خانواده‌اش بود. مسئولان الهلال ضمن رد این خواسته، اعلام کردند حاضرند تنها برای عمر چنین کاری را انجام دهند و او هم پیشنهاد را نپذیرفت. مسئولان العین از این فرصت پیش آمده استفاده کردند و ضمن اجابت خواسته این ستاره جوان، خانواده عبدالرحمن را به امارات بردند.

عمر به همراه برادرانش خالد و محمد خیلی زود در العین جا افتادند و حتی او و محمد به تیم ملی امارات هم رسیدند. سرعت رشد عمر عبدالرحمن به حدی بالا بود که او در ۲۰ سالگی فرصتی پیدا کرد تا به عنوان بازیکن تستی به مدت دو هفته در تمرینات منچسترسیتی حضور یابد. هر چند که سیتیزن‌ها از عملکرد بازیکن اماراتی رضایت داشتند ولی قوانین سختگیرانه دریافت مجوز کار، مانع از انجام انتقال شد. کوزمین اولاریو سرمربی وقت تیم ملی امارات ۸ ماه پس از حضور عمر عبدالرحمن در تمرینات منچسترسیتی عنوان کرد این تیم به دنبال عقد قراردادی ۴ ساله با بازیکن بوده و حتی برایان ماروود، مدیر آکادمی منچسترسیتی هم اظهار داشت کماکان علاقمند به جذب عمر عبدالرحمن هستند. اتفاقی که البته هرگز رخ نداد.

درخشش عمر عبدالرحمن به عنوان یک هافبک خلاق در فوتبال آسیا ادامه یافت و او حتی در سال ۲۰۱۶ به عنوان ارزشمندترین بازیکن لیگ قهرمانان و بهترین بازیکن سال قاره انتخاب شد اما پس از ۴ قهرمانی لیگ با العین، او با انتقالی قرضی به الهلال عربستان برگشت که اتفاقات تلخی برای او رقم زد. عمر عبدالرحمن پس از پیوستن به الهلال، شروع نسبتا خوبی داشت ولی از ناحیه رباط صلیبی دچار مصدومیت شد و ۴۲ بازی در سطح ملی و باشگاهی را از دست داد. این مصدومیت سنگین، شروعی بود بر سقوط ستاره تیم ملی امارات.

عبدالرحمن پس از یک فصل حضور قرضی در الهلال که حاصل آن ۷ بازی و ۱ گل در تمام رقابت‌ها بود، به امارات برگشت و این بار پیراهن الجزیره را پوشید اما طی دو فصل که بخشی از آن با مصدومیت از ناحیه زانو همراه بود، آمار تنها ۲۴ بازی و ۴ گل زده را به ثبت رساند.

عمر در ادامه برای شباب الاهلی و الوصل امارات هم بازی کرد اما طی ۲.۵ فصل اخیر، فقط برای ۲۸ بازی در تمام رقابت‌ها به میدان رفته است. او که به بازوبند کاپیتانی تیم ملی امارات هم رسیده بود، در ۳.۵ سال اخیر تنها یک بازی ملی انجام داده و حالا در حوالی ۳۳ سالگی، دیگر شمایلی از آن ستاره‌ای که بود ندارد. عبدالرحمن در فصل جاری فوتبال امارات، فقط ۹۱ دقیقه برای الوصل در تمام رقابت‌ها به میدان رفته که قاعدتا برای جلب نظر پائولو بنتو و دعوت به تیم ملی کشورش کافی نبود.

حالا امید اول تیم ملی امارات برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، علی مبخوت است که هم بهترین گلزن تاریخ لیگ این کشور به حساب می‌آید و هم با به ثمر رساندن ۸۵ گل برای امارات، ششمین گلزن برتر تاریخ در سطح ملی است.

منبع: پارس فوتبال