سد «تهم» همچنان تشنه است

سد «تهم» همچنان تشنه است

اکبر باقری، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به اینکه برنامه‌های آبفا برای تامین آب شرب استان کوتاه مدت است، برنامه‌های این شرکت برای تامین آب مصرفی استان در بلند مدت چیست، اظهار کرد: مهمترین برنامه‌های بلند مدت این شرکت برای تامین آب شرب تکمیل سد‌های در حال ساخت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان به سد‌های در حال ساخت اشاره کرد و گفت: تکمیل اجرای سد‌های در حال ساخت از جمله«مشمپا»، «بلوبین» و «مراش»، تکمیل اجرایی کردن خطوط آبرسانی تأمین آب از سدهای«مراش، بلوبین، تالوار و میزاخانلو۲» و همچنین مطالعه و شناسایی ظرفیت‌های جدید تامین آب از منابع آب سطحی جدید و پیگیری اجرای کردن این موارد است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه با توجه به بارش‌های که هفته‌های اخیر در استان اتفاق افتاد در حال حاضر وضعیت ورودی و پرشدگی سد تهم چقدر است، عنوان کرد: میانگین بارندگی استان تا تاریخ سوم مردادماه جاری برابر با ۲۹۸ میلی‌متر است که نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد افزایش و نسبت به میانگین دوره آماری بلند مدت حدود ۳ درصد کاهش داشته است.

اکبری با بیان اینکه بارش‌های روزهای اخیر صرفا در محدوده شهر زنجان اتفاق افتاده است، گفت: بر اساس پایش آمار بارش ثبت شده در ایستگاه‌های باران سنجی، بارش قابل توجهی در حوضه آب‌ریز سد تهم طی بارش‌های اخیر رخ نداده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان ادامه داد: از این رو میزان آب ورودی به مخزن سد تهم از ابتدای سال آبی جاری تا تاریخ یکم مردادماه ۱۵.۴ میلیون متر مکعب بوده است که این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش ۲۱۲ درصدی و نسبت به میانگین بلند مدت کاهش۶ درصدی داشته است.

وی همچنین در رابطه با میزان پرشدگی سد تهم گفت: میزان پرشدگی سد تهم در حال حاضر ۲۶درصد است که این میزان نسبت به دوره مشابه سال قبل تغییر نداشته است.

پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس