پوشش گیاهی ضعیف عامل افزایش مناطق مولد ریزگرد

پوشش گیاهی ضعیف عامل افزایش مناطق مولد ریزگرد

مهدی بلوکی در گفت و گو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: باتوجه به خشکسالی‌های اخیر و افزایش کانون‌های گرد و غبار در منطقه، افزایش شدت وزش باد سبب کاهش کیفیت هوا و افزایش شاخص آلودگی هوا در نیشابور می‌شود.

بلوکی با بیان اینکه ما میزبان گرد و غبار از سمت صحرای قره قوم ترکمنستان هستیم، تشریح کرد: مناطق مولد ریزگرد و غبار هم منطقه ما افزایش یافته است.

تصویر گرد و غبار صحرای قره قوم در تصویر ماهواره‌ای روز گذشته

رئیس اداره هواشناسی نیشابور افزود: پوشش گیاهی ضعیف و رطوبت کم ناشی از خشکسالی‌ها، عامل افزایش این مناطق مولد ریزگرد است از این رو ریزگردهای برخواسته ازبیابان‌های اطراف امکان آلودگی هوا تا شعاع صدها کیلومتر را دارند.

بلوکی با بیان اینکه پتانسیل غبارخیزی در منطقه افزایش یافته است، تشریح کرد: چون استمرار خشکسالی و کمبود بارش اجازه می‌دهد خاک با وزش باد به راحتی از سطح زمین جدا شود.

رئیس اداره هواشناسی نیشابور ابراز کرد: در فصل تابستان چون جهت باد غالب در ۴ شهرستان زبرخان، نیشابور، فیروزه و میان‌جلگه، شرقی و جنوب شرقی است ما میزبان گرد و غبار از مناطق شرقی استان خراسان رضوی هستیم که سبب افزایش شدت آلودگی هوا می‌شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری در نیشابور ۴۲ درصد کاهش بارش داشتیم علاوه‌ براینکه میانگین دما در سال جاری ۱.۲ درجه گرمتر از نرمال بود. چنین شرایطی کاهش نم سطح خاک و فقر پوشش گیاهی را رقم زد.

بلوکی عنوان کرد: مطابق هشدار هواشناسی صادره تا پایان هفته شاهد شدت وزش باد، خیزش گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در شهرستان‌های نیشابور زبرخان فیروزه و میان‌جلگه خواهیم بود.

پایان پیام/

منبع: فارس