چه زمانی نمره چشم ثابت می شود؟

گزارش آگهی/ چشم ها یکی از حساس ترین اعضای بدن هستند که نیاز به مراقبت و محافظت دارند. عوامل زیادی همچون وراثت، نور خورشید، دیابت، استفاده از وسایل الکترونیکی، استفاده از لوازم آرایشی و غیره وجود دارند که باعث می شوند چشم ضعیف شود و نمره آن تغییر کند. نمره چشم عددی است که که چشم پزشک می تواند پس از معاینه چشم با دستگاه و روش های خاص، میزان بینایی را به دست آورد. سپس براساس آن لنز یا عینک برای فرد تجویز می کند. نمره چشم از یک سن خاصی به بعد دیگر دچار تغییر نخواهد شد اما روش هایی هم وجود دارند که کمک می کنند تا نمره چشم ثابت بماند و تغییری نمی کند. این موضوع به خصوص برای کسانی دارای اهمیت است که می خواهند چشم خود را جراحی کنند. در این مطلب قصد داریم درباره ثابت ماندن نمره چشم صحبت کنیم و راه های محافظت از چشم را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

سن ثابت شدن نمره چشم

افرادی که بینایی چشم آن ها ضعیف است، همیشه برایشان سوال بوده که چه زمانی نمره چشم آن ها ثابت می شود. به ویژه اگر فرد مایل باشد چشم خود را جراحی کند و دیگر از عینک یا لنز استفاده نکند. چرا که برای جراحی چشم حتما باید نمره چشم ثابت شود در غیر این صورت احتمال این که نمره ضعیف چشم دوباره برگردد، زیاد است. سنی که قرار است نمره چشم ثابت شود، در همه افراد یکسان است مگر این که فرد دارای استثناهای خاصی باشد. به طور کلی در همه افراد در سن 18 سالگی ثابت شدن نمره چشم آغاز شده و معمولا تا پایان 25 سالگی در بعضی افراد ادامه پیدا می کند.

برای این که متوجه شوید نمره چشمتان ثابت شده یا خیر باید نزد پزشک مراجعه کنید تا با بررسی دقیق و معاینه چشم به واسطه دستگاه، نظر دهد که نمره چشم ثابت شده یا خیر. اگر فردی قصد داشته باشد که چشم خود را جراحی کند باید اجازه دهد تا یک سال از ثابت شدن نمره چشم ها بگذرد. در این یکسال فرد باید به پزشک مراجعه کند تا مطمئن شود نمره چشم او تغییری نکرده است. بعضی از چشم پزشکان هم به افرادی که در جراحی چشم عجله دارند می گویند که حداقل 6 ماه صبر کنند اگر نمره چشم بیشتر از 0.5 تغییری نکرد، می تواند از برای انجام عمل چشم اقدام کند. اما از آنجایی که جراحی چشم عمل بسیار مهمی است و هزینه بالایی هم باید برای آن پرداخت، توصیه می شود همان یک سال صبر کنید و بعد از آن برای جراحی اقدام کنید. عواملی هم وجود دارند که کمک می کنند نمره چشم ثابت بمانند که ما در ادامه در مورد آن توضیح می دهیم.

عوامل ضعیف تر شدن چشم

عواملی هم وجود دارند که به مرور زمان باعث می شوند بینایی چشم ها ضعیف تر شده و نمره آن بالاتر رود. این عوامل را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم و راهکارهای مقابله با ضعیف شدن چشم در مقابل این عوامل را هم برای شما توضیح می دهیم.

بیماری دیابت

افرادی که دارای بیماری دیابت هستند، به مرور زمان نمره چشم آن ها بالاتر می رود و چشمشان ضعیف تر می شود. برای این که این افراد بتوانند از چشم خود محافظت کنند و اجازه ندهند که نمره چشم بالاتر رود، باید تغذیه مناسب و رژیم غذایی سالم داشته باشند و در کنار آن از داروهای کنترل دیابت استفاده کنند. داروها و تغذیه مناسب کمک می کنند که تا از بالا و پایین رفتن مداوم قند خون جلوگیری شود.

وراثت

یکی از عواملی که باعث ضعیف شدن بینایی چشم می شود، وراثت است. در مورد این موضوع فرد هیچ کاری نمی تواند برای جلوگیری از ضعیف شدن چشم انجام دهد چرا که وراثت نقش دارد.

قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر

اشعه های مضر به خصوص اشعه هایی که از نور خورشید ساطع می شوند، می توانند به چشم آسیب وارد کنند. برای جلوگیری از این کار می توانید از عینک آفتابی و کلاه در برابر نور خورشید استفاده کنید.

استفاده طولانی مدت از تلفن همراه

تلفن همراه هم جز عواملی هستند که می توانند به چشم ها آسیب جدی وارد کنند. برای ممانعت از این نوع آسیب ها بهترین کار این است که استفاده از تلفن همراه را محدود کنید و برای آن زمان بگذارید. پیش از خواب هم بهتر است به صفحه تلفن همراه نگاه نکنید.

نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور

از جمله عواملی که روی بینایی چشم ها اثر جدی می گذارد و می تواند آن ها را ضعیف کند و یا اجازه ندهد که نمره چشم ثابت بماند، نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور است. برای جلوگیری از این کار بهتر است ابتدا نور مانیتور را تنظیم کنید و سپس از عینک کار با کامپیوتر استفاده کنید. در ضمن هر 20 دقیقه یک بار هم به یه نقطه دور نگاه کنید. با این کار یک ورزش چشم انجام می دهید و آسیب جدی به آن وارد نمی شود.

استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب

لوازم آرایشی نامرغوب و غیر استاندارد هم یکی دیگر از عواملی هستند که می توانند باعث آسیب جدی به چشم ها شوند. استفاده از این لوازم آرایش در طولانی مدت باعث می شود تا اثرات مخربی همچون ضعف در بینایی، حساسیت در چشم ها و غیره ایجاد شود. برای جلوگیری از این کار سعی کنید همیشه لوازم آرایشی استاندارد و با کیفیت خریداری کنید.

خوابیدن با آرایش چشم

همیشه سعی کنید پیش از خوابیدن ابتدا آرایش چشم خود را با استفاده از مواد شوینده مناسب مانند آرایش پاک کن ها به خوبی پاک کنید. رعایت این نکته در حفظ سلامتی چشم ها تاثیر بسیار زیادی دارد.

راه های محافظت از چشم

ما در قسمت قبل توضیح دادیم که برای جلوگیری از تاثیر عوامل ضعیف در بینایی، باید چه کارهایی انجام دهید. اما علاوه بر آن لازم است که شما به طور منظم به چشم پزشکی بروید و چشم هایتان را معاینه کنید. براساس مطالعات و تحقیقاتی که از سوی موسسه ها ملی بینایی صورت گرفته، معاینه منظم چشم تنها روشی است که می توانید براساس آن متوجه شوید چشم هایتان در سلامت کامل قرار دارند. طی معاینه چشم معمولا پزشک از یک قطره استفاده می کند که باعث گشاد شدن مردمک چشم می شود و پزشک به طور کامل می تواند به بررسی و معاینه بپردازد.

در کنار آن هم لازم است تا نکاتی که پیش تر به آن اشاره کردیم را رعایت کنید. تغذیه مناسبی داشته باشید و از ویتامین ها به خصوص ویتامین آ، ای و ث استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز به تهیه عینک خرید آنلاین عینک را تجربه کنید تا در کوتاه ترین زمان و با اطمینان کامل، عینک زیبای شما به دستتان برسد.

انتهای پیام

منبع: سیتنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.