محمدعلی ذکریایی *
قطعهسازان به دلیل مشکلات نقدینگی برای پرداخت حقوق و عیدی و تسویه مطالبات بانکی و مالیاتی خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
متاسفانه عدمتحقق وعدههای دولت و خودروسازان در راستای تامین نقدینگی سازندگان قطعات و عدم همکاری شبکه بانکی در ارائه تسهیلات، قطعهسازان را برای پرداخت حقوق و عیدی و تسویه مطالبات بانکی و مالیاتی که همگی به پایان سال سوق داده شدهاند، با مشکل مواجه کرده است.
سازندگان قطعات بهدلیل عدم تامین نقدینگی قادر به تامین مواد اولیه موردنیاز ساخت قطعات نیستند و درنتیجه روند تحویل قطعات به خودروسازان نیز با مشکل مواجه شده و خودروسازان نیز از قطعات موجود در انبارها برای تامین نیاز خود استفاده میکنند.
راهکارهایی چون «تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان» که در راستای رفع مشکلات نقدینگی در صنایع قطعهسازی و خودروسازی پیشنهاد شده است، میتواند به رفع چالشها در این دو صنعت کمک کند، متاسفانه مشکلات در قطعهسازی و خودروسازی به قدری ریشهای است که روشهایی مانند تجدید ارزیابی داراییها پاسخگوی مشکلات در این حوزه نخواهد بود.
دخالتهای دولت در صنعت خودرو عامل ایجاد 200همت زیان انباشته در شرکتهای خودروسازی است. مشکل اصلی قطعهسازان و خودروسازان، مداخله دولت در صنعت خودرو به خصوص در بحث قیمتگذاری است درحالیکه اگر دولت اداره شرکتهای خودروسازی را به مدیران و هیاتمدیره این شرکتها واگذار کند و اجازه دهد خودرو با 5درصد کمتر از نرخ بازار به فروش برسد، بسیاری از مشکلات در صنعت خودرو برطرف خواهد شد.
متاسفانه این روزها بسیاری از نمایندگان مجلس از موضوع خودرو بهعنوان حربهای برای افزایش محبوبیت خود در میان مردم استفاده کرده و خودروسازان نیز بهدلیل عدم پاسخ به خواستههای مردم، قطعهسازان را متهم میکنند.
مشکل تامین نقدینگی ارزان برای صنعت خودرو همواره گریبان فعالان این حوزه را میفشارد در صورتی که دولتمردان اقدامی در جهت رفع مشکلات تامین نقدینگی ارزان در قطعهسازی و خودروسازی نکنند، از ابتدای سال آینده با چالشهای بسیاری در حوزه تولید مواجه خواهیم شد.
منبع: دنیای خودرو