تشدید بحران غذایی در سودان با ورود به سومین ماه درگیری‌های داخلی

تشدید بحران غذایی در سودان با ورود به سومین ماه درگیری‌های داخلی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از الجزیره، با ورود دوره جنگ بین ارتش سودان و شبه نظامیان پشتیبانی سریع به ماه سوم، سودانی‌ها با شبح بحران‌های اقتصادی متعدد، اعم از کمبود کالا، قیمت‌های بالای مواد غذایی و ترس از اتمام ذخایر استراتژیک مواجه هستند.

حسن عیسی، رئیس اتاق بازرگانی در استان خارطوم به الجزیره گفت که کشور شروع به مصرف موجودی استراتژیک کالاهای اصلی کرده است و این همزمان با افزایش قیمت‌ها است، به نحوی که یک بسته چای با کمبود عرضه از یک هزار پوند (دو دلار) به ۱۰ هزار پوند (۲۰ دلار) با کمبود عرضه افزایش یافت.

عیسی افزود: در نتیجه درگیری‌ها علاوه بر کمبود نقدینگی کارخانه هایی که در پایتخت سودان بودند، فعالیت‌های تولیدی آنها متوقف شده است و اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، تا یک ماه دیگر موجودی کفاف نمی دهد.

«عمار حسن بشیر» مهندس کشاورزی در اداره امنیت غذایی سودان نیز به الجزیره گفت که نیروهای پشتیبانی سریع زیرساخت‌های صنعتی و غذایی بسیاری از مناطق را از بین بردند و برخی از خطوط تامین، تولید، برداشت و دسترسی مواد غذایی به بازارها و مصرف کنندگان شکسته شده است.

بشیر با تاکید بر اینکه نبود ثبات سیاسی و امنیتی در سودان دسترسی به مواد غذایی را تهدید می‌کند و به طور موثر بر عرضه مواد غذایی تأثیر می‌گذارد، گفت: بیش از ۱۹ میلیون نفر (یا ۴۰ درصد از جمعیت) از کاهش شدید امنیت مواد غذایی در سودان متاثر شدند.

برنامه جهانی غذا انتظار دارد حدود ۲.۵ میلیون نفر در سودان در ماه‌های آینده به دلیل جنگ دچار قحطی‌زدگی شوند.

بالا رفتن قیمت‌ها

هیثم محمد فتحی، اقتصاددان سودانی نیز به نوبه خود گفت که جنگ منجر به کاهش مداوم استانداردهای زندگی با افزایش آشفتگی بازار و افزایش قیمت‌ها شده است.

فتحی در گفت‌و‌گو با الجزیره با تایید اینکه قیمت مواد غذایی اساسی تحت تاثیر تغییرات قیمت‌های جهانی قرار گرفته است، گفت: با توجه به بی ثباتی امنیتی و سیاسی و افزایش قیمت انرژی و رکود اقتصادی؛ توانایی سودان برای تامین نیازهای غذایی خود کاهش خواهد یافت که منجر به کاهش ذخایر استراتژیک آن خواهد شد.

رحاب فرینی، روزنامه نگار اقتصادی به الجزیره گفت که سودانی‌ها به دلیل تعلیق فعالیت کارخانه‌ها و واردات برخی کالاها با کمبود شدید کالاهای اساسی مواجه شده‌اند و این در افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازارها منعکس شده است.

این روزنامه نگار سودانی در عین حال بروز شکاف غذایی را به دلیل وجود ذخایر استراتژیک کافی در کشورش بعید خواند و گفت در عین حال فعالیت تجارت مرزی با اتیوپی ادامه دارد و انتظار می‌رود ورود کالاهای ضروری به بازارها برای پوشش شکاف در صورت تداوم توقف فعالیت کارخانه‌ها ادامه دارد.

چالش‌ها برای کشاورزی

متخصصان بر این باورند که بخش کشاورزی که عمدتاً تأمین مواد غذایی در سودان به آن وابسته است، در این فصل با چالش‌های متعددی مواجه است. غریق کمبال، نایب رئیس انجمن کشاورزان در سودان، نسبت به بحران غذایی حاد در این کشور هشدار داد و گفت که اگر شاهد عدم کشت مناطق مورد نظر در این فصل باشیم که حدود ۴۰ هزار میلیون هکتار برآورد شده است، بحران غذایی بدتر می‌شود.

غریق به الجزیره گفت که فصل کشاورزی در سودان شاهد شروع سختی است، زیرا جنگ بر تامین مالی کشاورزی و وجود نقدینگی تاثیر گذاشته و قیمت بنزین افزایش یافته و قیمت هر بشکه در برخی مناطق به نیم میلیارد پوند رساند( معادل هزار دلار) رسیده است و کشاورزی در استان‌هایی که شاهد بدتر شدن امنیت و بی ثباتی هستند، مانند استان‌های دارفور و کردفان جنوبی، مشکلات بیشتری دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.