مرکز نوآوری قیرطبیعی در کرمانشاه راه اندازی می‌شود

مرکز نوآوری قیرطبیعی در کرمانشاه راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مسلم حدیدی ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح واحد تولید کربن فعال از قیر طبیعی در کرمانشاه که با حضور رئیس جهاد دانشگاهی، معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه و رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: استان کرمانشاه ۷۰ درصد معاون قیرطبیعی کشور را در خود جای داده است.

وی با اشاره به سودآور بودن منابع قیر طبیعی در استان کرمانشاه، افزود: با توجه به اینکه منابع قیر طبیعی در استان کرمانشاه تا چندسال گذشته یک ظرفیت ناشناخته بوده اما باید توجه داشت که این منابع به عنوان یک ظرفیت سودآوری استانی و کشوری خواهد داشت اما طی سال‌های گذشته این منبع دچار خام فروشی شد و سودی عاید استان نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: نخستین اقدام در استفاده از قیر طبیعی فرآوری و ارزش دهی به آن است که شرکت دانش بنیان استان کرمانشاه در این مسیر گام برداشته و امروز با حدود ۱۵ سال فعالیت جهادی کربن فعال از قیرطبیعی را تولید می‌کنند.

حدیدی بیان کرد: شروع تولید کربن فعال از قیر طبیعی از یک طرح تحقیقاتی در زمینه تولید آسفالت مقاوم از غیرطبیعی در ۱۵ سال پیش آغاز شد و پس از تلاش شبانه روزی و حمایت و همکاری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز واحد تولیدی و علم فناوری تولید کربن فعال راه اندازی شد.

وی به لزوم حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برای پیشبرد راه اندازی و دستیابی به سایر فناوری‌های قیر طبیعی اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه محصول دیگر در زمینه قیر طبیعی شروع به فعالیت کرده که با رایزنی و همکاری‌ها مجموعه‌های مربوطه به زودی شاهد افتتاح محصول تولیدی آن‌ها خواهیم بود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه دانش فنی امروز را حاصل همراهی و تلاش کارشناسان و متخصصان این حوزه دانست و گفت: علاوه بر همراهی و همکاری‌ها در مسیر ۱۵ ساله تولید کربن فعال از قیرطبیعی رویکردی در حوزه پژوهش با عنوان فن پژوهش دنبال شد که امروز با افتتاح واحد تولیدی کربن فعال شاهد به ثمر نشستن آن هستیم.

حدیدی در ادامه به برگزاری جشنواره قیر در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: اگرچه منابع طبیعی قیر در استان کرمانشاه در سال‌های گذشته شناخته شده نبود اما پس از تحقیقات در قالب پایان نامه و نیز برگزاری جشنواره قیر توانستیم به دانش فنی تولید کربن فعال از منابع طبیعی قیر دست پیدا کنیم و در ادامه این مسیر ترسیم نقشه راه قیرطبیعی کشور در دست اقدام است.

وی با تاکید بر راه اندازی مرکز نوآوری قیرطبیعی در استان کرمانشاه، عنوان کرد: این مرکز با همکاری پارک علم و فناوری در کرمانشاه راه اندازی خواهد شد و سازمان جهاد دانشگاهی با دستیابی به پژوهش‌های کاربری به عنوان اهداف مهم خود به دنبال ارائه و عرضه فناوری‌ها به جامعه خواهد بود.

وی در پایان به اهمیت و لزوم توجه به زنجیره ارزش‌های قیر و فرآورده‌های آن، اضافه کرد: اگرچه قیر استان کرمانشاه نسبت به سایر کشورهای پیشگام در عرصه تولید و فرآوری‌های قیر پیر تر است و برای فرآوری مشکلات بیشتری دارد اما بی شک راه اندازی مرکز نوآوری قیرطبیعی در استان کرمانشاه اتفاقات مثبتی را رقم خواهد زد و به ارزش‌های توجه می‌شود.

منبع: مهر

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.