لزوم توجه به اسناد بالادستی در مورد بودجه امور پژوهشی

لزوم توجه به اسناد بالادستی در مورد بودجه امور پژوهشی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بابک کریمی، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در دیدار مدیران اقتصادی استان با سفیر ایران در ترکیه با تشریح وضعیت این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه ماموریت‌گرا در حوزه علوم پایه اظهار کرد: در این دانشگاه آموزش و پژوهش در بالاترین سطح و در مرزهای دانش حرکت می‌کند و بیشترین تبادلات بین‌المللی بین دانشجویان و دانشگاهیان روی می‌دهد چرا که علاوه بر تبادلات علمی و فرهنگی به ارتقای سطح علم کمک می‌کند.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به 21 تفاهم‌نامه موجود بین این دانشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی معتبر با 80 درصد اجرایی شده، اشاره و تصریح کرد: عمده ارتباطات اساتید این دانشگاه با دانشگاه‌های اروپایی و امریکای شمالی بوده است.

وی تعداد دانشجویان و اساتید دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان را یک هزار و ۱۰۰ دانشجو اعلام کرد و گفت: این دانشگاه ۱۱۵ عضو هیات علمی دارد و ۱۸ درصد از بودجه این دانشگاه در حال حاضر صرف امور پژوهشی می‌شود.

کریمی به عضویت ۹ نفر از سرآمدان علمی کشور در هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان اشاره کرد و افزود: این دانشگاه با وجود حجم کوچک و بروکراسی پایین پارک علم و فناوری دارد که میزبان ۵۸ شرکت از جمله ۳۰ شرکت دانش‌بنیان است.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با بیان اینکه همکاری اساتید این دانشگاه با دانشگاه‌های ترکیه موردی و به صورت فردی انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به تفاوت بودجه در حوزه تجهیزات و زیرساخت‌ها، تلاش می‌شود از تجهیزات دانشگاه‌های ترکیه استفاده شود.

وی تبادل استاد و دانشجو در قالب نشست‌های دانشگاهی و برقراری گفت‌وگو بین مدیران دانشگاهی را از زمینه‌های همکاری بین دانشگاه تحصیلات تکمیلی با دانشگاه‌های ترکیه دانست و گفت: بزرگ‌ترین مشکل موجود در این حوزه، تفاوت در زیرساخت‌ها و بودجه‌ها به صورت معنادار است.

کریمی بر لزوم عمل به مصوبه بودجه پژوهشی بالادستی و مجلس در دانشگاه‌ها و صرف 1.5 درصد از جی دی پی در پژوهش تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌ها و فرصت‌های زیادی در زنجان وجود دارد که باید برای آن فکری شود، چرا که اگر نتوان زیرساخت‌ها و بسترها را فراهم کرد، معمولا حرکت از سمت ما به دیگر کشورها روی خواهد داد که راه‌کار آن توجه به زیرساخت‌های دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی به جریان راه‌افتاده برای انتقال سرمایه به ترکیه اشاره کرد و افزود: دلیل این سرازیری سرمایه در شکل‌های مختلف و همچنین تمایل به وجود آمده برای اخذ مدرک از دانشگاه‌های ترکیه با وجود بالا بودن سطح دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه تحصیلات تکمیلی باید ریشه‌یابی شود.

پایان پیام/73004

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.