فارس‌من| آمادگی جامعه نخبگانی کشور برای کمک در زمینه رفع مشکلات اقتصادی

فارس‌من| آمادگی جامعه نخبگانی کشور برای کمک در زمینه رفع مشکلات اقتصادی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، شرایط اقتصادی جامعه موضوع مهار تورم و رفع مشکلات اقتصادی را به مهم‌ترین اخبار جامعه و دغدغه مسؤولان تبدیل کرده است.

سال ۱۴۰۲ نیز از همین رو با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شد.

با توجه به اهمیت این موضوع، برخی کاربران سامانه فارس من با ثبت پویشی در این سامانه خواستار بهره‌گیری از نظرات نخبگان در رفع گرانی‌های کشور شدند.

سردبیر این پویش فارس من، گرانی‌های اخیر را غیرقابل تحمل دانسته و منشأ این گرانیها را عمدتا دلال بازی و سودجویی برشمده است.

وی گفته است: باید با تدبیر مناسب و استفاده از نظرات نخبگان راهکارهایی را ارائه کرد اما متأسفانه بهره‌ای از دلسوزان نخبه در مسائل اقتصادی کشور نمی‌شود و دست سودجویان باز و گرانی و تورم همچنان در حال جولان دادن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با دانشجویان فرمودند: دانشجوی امروز، مدیر سیاسی، اقتصادی و دیپلماسیِ فردا، فیلسوف و محقق فردا، فعال سیاسی و رسانه‌ای فردا و رئیس و مغز متفکر و عنصر اثرگذار فردا است و اینکه امروز همه می‌گویند دنیا در حال تحول است، این تحول بوسیله مغزهای متفکر و انسان‌های فعال که شما جوانان و دانشجویان مؤمن جزو آنها هستید، رقم خواهد خورد.

درباره ضرورت و نحوه بهره‌گیری از استعداد نخبگان و خبرگان جامعه در زمینه رفع مشکلات اقتصادی با مسؤولان و کارشناسان آموزش عالی کشور گفت‌وگو کردیم.

* در حوزه آموزش عالی چگونه از نظرات نخبگان در رفع مشکلات اقتصادی استفاده می‌شود؟

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از اقداماتی که این دانشگاه در زمینه استفاده از ظرفیت نخبگانی در زمینه اقتصادی داشته است، گفت و عنوان کرد: ما تفاهم‌نامه‌ای با مجموعه بانک‌ها داشتیم تا دانشکده بانکی و مالی راه‌اندازی کنیم چرا که راه‌اندازی دانشکده بانکی و مالی و پرورش متخصصان حوزه اقتصادی می‌تواند گام خوبی در زمینه رفع مشکلات اقتصادی جامعه باشد.

حسن مسلمی‌نائینی رئیس جهاد دانشگاهی نیز مشکلات اقتصادی و تورم را بحث اصلی کشور دانسته و گفت: با وجود تورم نمی‌توان هیچ کار موثری و مفیدی انجام داد و به طور کلی تمام امور مختل می‌شود، کنترل تورم و بررسی روش‌های آن نیز بسیار مهم است چرا که باید تورم کنترل شود تا بتوان برای اجرای طرح‌های تولیدی برنامه ریزی کرد، بنابراین ما برای استفاده از نظرات نخبگان در حوزه اقتصادی، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی سلسله جلسات هم اندیشی با حضور استادان و متخصصان به ویژه استادان حوزه اقتصاد برنامه ریزی کرده‌ایم که اقتصاددانان حاضر در جلسه با وجود توافق نسبی بر آثار سوء تورم بر تولید، توزیع درآمد و معیشت و رفاه مردم و در نتیجه لزوم سیاستگذاری در مسیر مهار و کاهش آن به واسطه تفاوت نگرش در خصوص ریشه های تورم راهکارهای متفاوتی را ارائه می‌کنند.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی، قرار است جمع بندی نظرات و نتایج این جلسات به سازمانها و نهادهای مربوط در کشور ارسال شود.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: ما باید مصالح کشور را چه سیاسی، اقتصادی و تصمیم‌گیری را به دانشگاه‌ها بسپاریم و آنها برای ما تصمیم‌سازی کنند، آن وقت تصمیم‌گیران از بین تصمیم‌‌هایی که تصمیم‌سازان پیشنهاد می‌کنند را انتخاب می‌کنند و با تجربه‌ای که دارند آنها را تصحیح و به اجرا می‌گذارند و در مرحله بعدی هم برای ادامه باید نوعی اهرم نظارتی علمی به تمام دانشگاه‌ها قائل شویم که اگر جایی از آن تصمیمات تخطی شد دانشگاه‌ها بتوانند به صورت علمی وارد شوند و ایرادات را بگیرند.

وی عنوان کرد: این چنین موارد را باید به دانشگاه‌ها واگذار کنیم تا کار علمی صورت گیرد، هر پروژه‌ خوبی که در دنیا پیشرفت کرده قطعاً به آدم‌های فرهیخته و علمی تکیه کرده است، اگر دانشگاه‌ها بخواهند کاری کنند باید در زمینه‌ای فعالیت و تحقیق داشته باشند که یا اشتغال‌زا باشد یا وضع اقتصادی را بهبود بخشد.

حسین حق‌وردی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز گفت: به همان اندازه که دولت می‌خواهد اقتصاد و تولید رونق بگیرد باید فضا را برای مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان که همگی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند فراهم کند، سال گذشته نیز مقام معظم رهبری با توجه به لزوم دخالت دادن نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سال را «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند که آغاز بهبود چرخه تولید و افزایش نرخ اشتغال در کشور بود.

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نیز گفت: بزرگترین کاری که می‌توانیم در حوزه دانشگاهی انجام دهیم این است که تولیدات‌مان را براساس تولیدات دانش‌بنیان بنا بنهیم. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم مطمئناً هزینه تولیداتی که داریم پایین ‌می‌آید و محصولات با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. ما دانشگاهیان امسال باید پیگیر بهینه شدن تولیدات کارخانه‌ها باشیم، اگر چنین کاری صورت پذیرد قطعاً در تولید، رشد خوبی خواهیم داشت و به احتمال قوی اگر ریل‌گذاری‌ها در بخش اقتصاد هم درست‌ برنامه‌ریزی شود، صدرصد جلوی تورم هم گرفته خواهد شد.

موضوع را از مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز جویا شدیم، گلشنی هم معتقد است: مهار تورم و رشد تولید مستلزم مشورت مسوولان دولت با دانشگاهیان است و در این حوزه باید برنامه‌ریزی عالمانه و کارشناسانه با مشورت گیری از صاحبنظران و اساتید برجسته و خبره دانشگاه داشته باشیم.

به گزارش فارس، اگر نهادهای مربوطه درخواستی برای هم اندیشی در زمینه رفع مشکلات اقتصادی داشته باشند مسؤولان حوزه آموزش عالی و نخبگان علمی حتما برای همفکری آماده هستند چرا که رؤسای ۱۴ دانشگاه بزرگ کشور نیز در نامه به رهبر معظم انقلاب اسلامی، اطمینان دادند: «این آمادگی وجود دارد که نهادهای علمی نیز برای ایجاد مقاومت در مقابل تکانه‌های اقتصادی با توسعه دانش فنی و ارتقا کیفی تولیدات ساخت داخل، مسیر پشتیبانی علمی و تأمین نیروی انسانی متخصص برای بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی را به عنوان وظیفه ذاتی خود دنبال کنند و توفیق در این امر مستلزم برقراری پیوند نزدیک و هم‌افزایانه مدیران ارشد دولتی و صنعتی با متخصصین دانشگاه‌ها است که امیدواریم به درستی محقق شود.

پایان پیام/

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.