همکاری با حوزه‌های علمیه و دانشگاه فرهنگیان برای توان‌افزایی معلمان

همکاری با حوزه‌های علمیه و دانشگاه فرهنگیان برای توان‌افزایی معلمان

به گزارش خبرنگار ایلنا، "احمد محمودزاده" رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی درآیین افتتاحیه دوره‌های توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی شهر تهران، اظهار کرد: زمانی که من مسئولیت سازمان را بر عهده گرفتم، احساس نوعی رهاشدگی و بی‌تفاوتی در حوزه نیروی انسانی در مدارس غیر دولتی و مراکز ما از طرف مسئولین این امر در آموزش و پرورش وجود داشت. بعضا این رها شدگی در مدارس غیر دولتی منجر به ابتکارات خاص شده بود که باید از آن بهره ببریم. نیرو‌های شایسته و دغدغه مند زیادی به عنوان موسس و مدیر در مدارس غیردولتی وجود دارند. این دغدغه مند بودن و شایسته بودن نیروها باعث شده کارهای خوبی در این مدارس شکل گیرد، اما به جهت وجود این رهاشدگی آسیب هایی نیز وجود داشت که می بینیم گاهی در فضای مجازی و مدرسه حرکت هایی که نباید، اتفاق می‌افتد.

محمودزاده بیان کرد: لازم بود نسبت به این بی تفاوتی و رها شدگی برنامه ای در آموزش و پرورش داشته باشیم که ناظر به همه ابعاد نیروی انسانی بحث منزلت، معیشت، مرجعیت و موضوع جذب و توانمندی باشد. در آموزش ضمن خدمت معلمان که امروز افتتاحیه آن در سراسرس کشور انجام می‌گیرد روش‌های دقیق و سخت گیرانه در حوزه جذب و کارآمدی، ارتقا توانمندی معلمان استفاده می‌شود و قرار است در فرایند سه ساله معلمان و نیروی انسانی مدارس غیر دولتی آموزش ببینند البته تحقق این امر دو پیش شرط دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اول اینکه هیچ معلم گزینش نشده‌ای در این مدارس وجود نداشته باشد. در این راستا هم برای معلمان جدیدالورود و هم برای معلمان با سابقه فرآیند ۱۵ روزه سالهای قبل را امسال به ۵ ماه رساندیم. پیش شرط دوم نیز آن است که رشته تخصصی معلم با دوره تحصیلی باید مرتبط باشد. در این راستا نیازسنجی اساسی هم به جهت مطالبات اسناد بالادستی از ما انجام گرفت. به سرفصل هایی رسیدم که با همکاری دانشگاه فرهنگیان که متولی آن دانشگاه فرهنگیان است، بسته‌های ۶۰ ساعته طراحی شد که پس از آموزش دیدن معلمان به آنها کارت صلاحیت حرفه‌ای داده می‌شود. پس از آن اگر معلمی کارت صلاحیت حرفه‌ای نداشته باشد حق ورود به مدارس غیر دولتی را ندارد. علاقمندیم بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت از این بسته ها را با همکاری حوزه های علمیه و دانشگاه فرهنگیان پیش ببریم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی کیفیت آموزش را محور اصلی نظام های تعلیم و تربیت در دنیا دانست و گفت: معلمان بازیگران اصلی این کیفیت بخشی در آموزش و پرورش دنیا هستند. مطالعات برجسته بین المللی معلم را از اثرگذار ترین عامل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان معرفی می‌کند و نظام های تحصیلی دارای عملکرد بهتر و قابل و قبول همگی توجه زیادی به چگونگی انتخاب معلم و آموزش معلمان خود دارند. موفقیت یک نظام آموزشی وابسته به نظام ترییت معلم کارآمد آن نظام است. این موضوع در نظام تعلیم و تربیت کشور ایران به جهات مختلف از اهمیت بیشتری برخوردار است. هم به دلیل وجه تمایزی که نظام تعلیم و تربیت کشور ما با سایر نظامات تعلیم و تربیتی دنیا از بعد رویکرد اعتقادی، معرفتی، اخلاقی و تربیتی و پرورشی دارد و هم به جهت اینکه ما در اسناد بالادستی و بیانیه گام دوم انقلاب مهم ترین سرمایه کشور را نیروی انسانی می‌دانیم.

او در آخر عنوان کرد: نیروی انسانی را نه فقط هدف و عامل توسعه بلکه عامل خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی تعریف می‌کنیم. از این رو راهبردهایی را در راستای رشد حرفه‌ای معلمان باید در نظر بگیریم. تفاوت نمی‌کند این امر چه در مقوله مدارس دولتی و چه در مدارس غیر دولتی باشد.

انتهای پیام/منبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.