پیش ثبت نام ۱۵۴ نفر در استان قزوین برای انتخابات مجلس دوازدهم

پیش ثبت نام ۱۵۴ نفر در استان قزوین برای انتخابات مجلس دوازدهم

حامد فتوحی در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: در پایان دومین روز پیش ثبت نام از متقاضیان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تا ساعت ۱۸ روز سه شنبه ۱۷ مرداد، عملیات پیش ثبت نام و بارگذاری اسناد و مدارک مورد نیاز توسط ۱۵۴ نفر در استان قزوین انجام و قطعی شده است.

وی با بیان اینکه از این ۱۵۴ نفر، ۱۳٠ نفر آقا و ۲۴ نفر خانم هستند، افزود: ۱٠۷ نفر مربوط به حوزه قزوین، آبیک و البرز، ۳۵ نفر حوزه بویین زهرا و آوج و ۱۲ نفر مربوط به حوزه تاکستان در مرحله پیش ثبت نام حضور یافته اند.

مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قزوین ادامه داد: در مرحله پیش ثبت نام مدارک و اسناد توسط ۶ دستگاه ذی ربط، مورد بررسی قرار می گیرد که اگر صحت داشته باشد و در چارچوب قابل پذیرش باشد حداقل ظرف یک ماه کد رهگیری برای متقاضی ارسال می شود و اعتراض متقاضیان تا ۲۴ ساعت قبل از ثبت نام نهایی که از ۲۷ مهر تا سوم آبان است، بررسی می شود.

فتوحی بیان کرد: مهلت پیش ثبت نام تا ۲۲ مرداد ماه بوده و قابل تمدید نیست و لازمه ثبت نام نهایی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و بدون این ثبت نام، امکان ورود به مرحله ثبت نام نهایی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: در قانون جدید انتخابات که مبتنی بر سیاست‌های کلی است که رهبر معظم انقلاب چند ساله پیش مشخص کردند، اشکالاتی وجود داشت که هر سال اصلاحیه خورده بود اما تکمیل نشده بود و دولت، مجلس و شورای نگهبان پیگیر بودند تغییراتی در قانون انتخابات صورت گیرد و اثرگذار باشد. با توجه به برگزاری تجربه در برگزاری انتخابات، این مهم در تغییرات قانون انتخابات کاملاً مشهود و بسیار مناسب است.

رسیدن فرایند انتخابات به ۲۰۹ روز

فتوحی پیش ثبت نام از کاندیداهای انتخابات را یکی از تغییرات در قانون انتخابات ذکر کرد و افزود: قبلاً فرایند و زمانبندی انتخابات از زمان دستور شروع تا روز برگزاری، ۸۳ روز بود که در قانون جدید به ۲۰۹ روز رسیده است. مقوله پیش ثبت نام که از ۱۶ مرداد آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد، اضافه شده و موضوعات کلی مد نظر است که می‌توان به سن، مدرک تحصیلی، اقامت دائمی، تابعیت، کارت پایان خدمت، مشمول ماده ۲۹ و غیره اشاره کرد و به صورت برخط بررسی و کنترل می‌شود که اگر این اطلاعات هویتی تایید شد، کد رهگیری داده می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات استان قزوین ادامه داد: بر اساس قانون جدید انتخابات تا یک ماه قبل از ثبت نام نهایی داوطلبان که ۲۷ مهر ماه است، دستگاه‌های متولی پاسخ می دهند و کد رهگیری داده می شود که اعتراض فرد متقاضی تا ۲۴ ساعت قبل از ۲۷ مهر ماه، قابل بررسی است و پاسخ داده می‌شود.

فتوحی اضافه کرد: یکی از قانونهای تغییر یافته در انتخابات مربوط به صلاحیت افراد است که در بازه زمانی هفت روزه توسط هیات نظارت و مرکزی استان قزوین انجام می شد اما در قانون جدید به ۵۰ روز رسیده است و برای اولین بار هیات مرکزی اجرایی در کشور به ریاست وزیر کشور ایجاد شده است.

وی عدالت تبلیغات کاندیدها را از سیاست های کلی انتخابات و ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: در ماده ۴۵ قانون جدید که همان ماده ۶۵ مکرر ۲ است، آمده است به منظور ساماندهی و مدیریت تبلیغات انتخاباتی و ایجاد فضای مناسب جهت تحقق انتخابات رقابتی و نیز تضمین بهره مندی یکسان نامزدها از امکانات دولتی و عمومی هیات استانی بررسی تبلیغات در هر استان یک هفته پس از پایان مهلت ثبت نام داوطلبان، زیر نظر هیات اجرایی استان مرکزی انتخابات با ترکیب تعیین شده شکل می گیرد. یعنی برای اولین بار است که هیات استانی بررسی تبلیغات با هدف عدالت در تبلیغات و استفاده از امکانات دولتی و عمومی شکل می گیرد، ایجاد شده که موارد در حال استخراج و تا چند روز آینده نهایی می شود.

اضافه شدن کمیته سیاسی به ستاد انتخابات

این مسوول با اشاره به تشکیل هفت کمیته در ستاد انتخابات استان قزوین و اضافه شدن کمیته سیاسی به این ستاد با مسوولیت مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قزوین بیان کرد: با توجه به چهار مولفه تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در خرداد ماه شامل مشارکت، رقابت، سلامت و امنیت، اصل کار کمیته سیاسی بر انجام امور در همین زمینه ها است.

دبیر ستاد انتخابات استان قزوین بیان کرد: روند کار انتخابات از روز یکشنبه ۱۵ مرداد با دستور وزیر کشور و نیز از دوشنبه ۱۶ تا ۲۲ مرداد فرآیند پیش ثبت نام و بررسی استعلام ها و مدارک، سن، تابعیت، ماده ۲۹ و پذیرش استعفا، آغاز شده که داوطلبان می توانند از ساعت هشت صبح تا ۱۸ عصر با مراجعه به سامانۀ keshvar.moi.ir پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دهند و پس از بررسی به صورت ملی و تایید، برای ثبت نام اصلی از ۲۷ مهر ماه تا سوم آبان ماه آماده می شوند.

فتوحی از تشکیل جلسات هفتگی با حضور احزاب و شنیدن دغدغه های آنها و در نهایت برگزاری یک جلسه کلی با همه احزاب با حضور استاندار قزوین خبر داد و افزود: طبق قانون جدید در این دوره از انتخابات، افراد می توانند با داشتن گواهینامه، گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت در انتخابات شرکت کنند.

وی اذعان کرد: حضور در انتخابات در هر دوره اهمیت خاصی داشته اما حضور در انتخابات امسال با توجه به شرایط خاص و حوادث سال گذشته و نگاه دشمنان داخلی و خارجی، بسیار حیاتی و ویژه است و فارغ از برنده شدن هر جریانی، از نخبگان استان از هر گروه و جناحی درخواست می شود خود را در معرض رای مردم قرار دهند تا مجلسی در شان مردم شکل گیرد و بتوانند باری از مشکلات مردم و کشور بردارند.

پایان پیام/

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.