۲۵۰ پل ناایمن در تهران

۲۵۰ پل ناایمن در تهران

رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران گفت: بر اساس شواهد تاریخی و بحث‌های علمی مانند بازگشت زلزله همه متفق‌القول هستند که زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران خواهد آمد و کانون زلزله هم مرکز تهران نیست.

۲۵۰ پل ناایمن در تهران

محمدآقامیری رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران در یک برنامه رادیویی درمورد خطرات زلزله در شهر تهران و لزوم ایمن‌سازی ساختمان‌ها گفت: اینکه عده‌ای هر چند وقت یکبار بر موضوع زلزله در تهران متمرکز شده و باعث می‌شوند ما چند قدم در زمینه ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی شهر حرکت کنیم قابل‌اهمیت است؛ اما معلوم نیست امروز تهران برای زلزله بالای ۷ ریشتر چه‌قدر آمادگی دارد.

وی افزود: بر اساس شواهد تاریخی و بحث‌های علمی مانند بازگشت زلزله همه متفق‌القول هستند که زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران خواهد آمد و کانون زلزله هم مرکز تهران نیست؛ چون در طول هزار سال گذشته هم کانون زلزله هیچ‌وقت در تهران نبوده و در اطراف تهران بود و آثار و تبعات منفی برای شهر تهران داشت.

رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران گفت: ما در کمیته عمران شورای شهر، کارگروهی را تشکیل دادیم و با اساتید دانشگاهی در زمینه تاب‌آوری شهر تهران در برابر زلزله بالای ۷ ریشتر به گفتگو نشستیم تا اینکه زلزله ترکیه و سوریه اتفاق افتاد و برخی موارد را که برای تهران پیش‌بینی می‌کردیم در ترکیه اتفاق افتاد و این درحالی‌که بود که ترکیه در زمینه صنعت ساختمان در منطقه پیشرو است و با آخرین استانداردهای آمریکا کار می‌کند.

حجت‌الاسلام آقامیری عنوان کرد: ما ۴۵ نفر از بهترین اساتید و نخبگان دانشگاهی در زمینه مهندسی زلزله را گرد هم آوردیم و با دو نشستی که برگزار کردیم به نتایج خوبی رسیدیم و در نهایت هم کارگروه ۱۰ نفره از اساتید را انتخاب می‌کنیم تا درمورد تاب‌آوری شهر تهران به جزئیات بیشتری برسیم.

این مقام مسئول متذکر شد: زلزله ترکیه فقط استان‌های جنوب شرقی این کشور را درگیر کرد و پایتخت اقتصادی سیاسی ترکیه سالم و سرپا بود و اگر این اتفاق در شهر تهران به‌عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور بیفتد که همه کارشناسان بر اساس پیش‌بینی‌های علمی، متفق‌القول هستند که این اتفاق خواهد افتاد نمی‌توان این اتفاق را جمع و مدیریت کرد؛ چون آمادگی تهران برای چنین زلزله‌ای کمتر از ۲۰ درصد است.

وی با بیان اینکه زلزله تهران متولی واحد ندارد گفت: سازمان مدیریت شهر تهران کارهای خوبی را شروع کرده و ساختمان‌های در معرض خطر که حدوداً ۱۶ هزار ساختمان می‌شود را شناسایی و بررسی می‌کند؛ اما این کار باید در بعد ملی دیده شود نه صرفاً در شهرداری تهران چون در صورت وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر در تهران همه زیرساخت‌ها درگیر خواهد شد.

حجت‌الاسلام آقامیری با اشاره به ایمن نبودن بیش از ۲۵۰ پل در تهران افزود: ما در سال گذشته ۱۸ پل را ایمن‌سازی کردیم و امسال ایمن‌سازی ۲۳ پل را در دستور کار داریم.

رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای شهر تهران گفت: ما در زیر شهر تهران ۳. ۵ میلیون مترمکعب گاز داریم و برج‌های تخلیه گاز باید ایجاد شود تا در چند ثانیه قبل از وقوع زلزله تمام این گازها خارج شوند و همین مسائل در حوزه آب و فاضلاب و برق هم وجود دارد؛ اما هنوز زیرساخت‌ها آماده نیست.

منبع: اکوایران