نقش‌آفرینی کانون‌های مساجد چهارمحال و بختیاری در تبیین ابعاد اربعین

نقش‌آفرینی کانون‌های مساجد چهارمحال و بختیاری در تبیین ابعاد اربعین

محمدرضا مظاهری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: در علم تربیت اولین‌ها همواره مهم و اثرگذار هستند، ابعاد عبادت با عظمت اربعین حسینی نیز موضوعی است که باید به صورت عمیق به آن پرداخته شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه در واقع حماسه بزرگ اربعین جلوه‌ای از حکومت حضرت مهدی (عج) است و برای اولین بار است که می‌توان لذت عبادت را چشید، افزود: این موضوع به ویژه برای نوجوانان و جوانان که ابعاد مختلف این حرکت را در قالب یک عبادت هیجان‌انگیز لمس می‌کنند و در حقیقت موضوع عبادت در اربعین یعنی وابستگی درونی ما به کسی است که به او پناه برده‌ایم و پناه ما همواره حسین است.

وی ادامه داد: در واقع وجه مشترک پیاده‌روی اربعین و ماجرای عصر ظهور حرکت جمعی به سمت امام معصوم است، حرکتی در تقویت تبلیغات جبهه حق و راهی که خدای سبحان از مسیر حضرت سیدالشهدا باز کرده است.

مظاهری با بیان اینکه مساجد به عنوان خاستگاه نهضت حسینی همواره یکی از مکان‌هایی بوده‌اند که در آشناسازی نوجوانان و جوانان با مکتب حسینی نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده‌اند، بیان کرد: همچنین مساجد در راستای رشد معنوی این جوانان و نوجوانان و توجه به مکتب سیدالشهدا به ویژه ابعاد مختلف زیارت پیاده‌روی اربعین حسینی نقش موثری دارند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تصریح کرد: برنامه‌هایی در حوزه مساجد و اربعین حسینی همواره پیش‌بینی شده است، این برنامه‌ها شامل قرائت زیارت‌نامه اربعین در مساجد و تولید و بازخوانی سرود‌ها در موضوعات اربعین حسینی با مشارکت نوجوانان و جوانان می‌شود.

وی گفت: در راستای تشکیل گروه سرود در مساجد اقدامات موثری صورت گرفته است، در سال گذشته گروه نسیم صبای شهرستان لردگان در حماسه اربعین حسینی حضور پیدا کردند و در مواکب نجف، کربلا و کاظمین اجرای سرود داشتند، همچنین در سال گذشته تولید و اجرای نمایش‌های آیینی توسط گروه سرود و نمایش انصارالمهدی گویان در پیاده‌روی اربعین اجرا شد، تلاش بر این است اربعین امسال نیز این ۲ گروه در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کرده و اجرا داشته باشند.

مظاهری با اشاره به دیگر برنامه‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در راستای تبیین واقعیت عاشورا و پیاده‌روی اربعین خاطرنشان کرد: نشست‌های گفتمانی در مساجد ویژه نوجوانان و جوانان در تبیین ابعاد مختلف اربعین، ایجاد شوق و انگیزه برای جوانان و نوجوانان جهت حضور در رزمایش عظیم که درواقع احیای مکتب عاشورا در جهان است از جمله دیگر اقدامات در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است.

وی در پایان یادآور شد: برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری با محوریت اربعین حسینی، ترغیب خانواده‌های مسجدی جهت حضور خانوادگی در پیاده‌روی اربعین در مساجد از جمله مواردی است که می‌‌توان نقش مساجد در تبیین ابعاد مختلف اربعین حسینی را پر رنگ‌تر کند.

پایان پیام/ ۶۸۰۴۰

منبع: فارس