رشد حملات سایبری در ماه‌های اخیر

رشد حملات سایبری در ماه‌های اخیر

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تقی‌پور در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی کیفیت اینترنت و شاخص‌های مرتبط با آن با رویکرد چالش‌های ایجاد شده برای شهروندان و کسب و کارهای اینترنتی، گفت: مهمترین دلیل مشکلات موجود در دسترسی به شبکه اینترنت، استخراج زیرساخت‌های موجود و عدم سرمایه گذاری کافی طی ۱۰ سال گذشته در این حوزه است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها نیاز به پهنای باند برای کسب و کارها و استفاده کاربران در حال افزایش است، اما ظرفیت شبکه‌ها به اندازه کافی افزایش نیافته و همان مشکلی که در حوزه برق داریم، در اینجا هم داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری در این حوزه از سال ۹۲ تا ۹۵ به یک سوم و بعضاً یک پنجم کاهش یافته، بنابراین نیاز است تدابیری در این حوزه اتخاذ شده و اصلاح تعرفه، ارائه مشوق‌ها برای بخش غیردولتی و ارتقای ظرفیت برای رفع مشکلات امری ضروری است.

تقی‌پور با بیان اینکه امنیت شبکه ملی سایبر به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی مدنظر قرار نگرفته و شاهد افزایش بی سابقه حملات اینترنتی علیه شبکه ملی اطلاعات هستیم، اظهار داشت: امروزه صاحبان اصلی شبکه‌های فیلترشکن از این ابزارها به عنوان بدافزار استفاده می‌کنند و تولید پهنای باند مزاحم، موجب اشباع شبکه در ساعت‌های اوج مصرف شده و دسترسی‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

مردم از وضعیت اینترنت ناراضی هستند

در ادامه جلسه، لطف‌الله سیاهکلی، گفت: امروز قیمت اینترنت بیش از پیش دارای اهمیت شده است، زیرا کسب و کارها با این محور اداره می‌شود. متأسفانه قیمت‌ها در این حوزه نامناسب است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این میان سرعت نیز دارای اهمیت است. ما مدام از ظرفیت‌سازی صحبت می‌کنیم که این موضوع برای بستر موبایل مهم تلقی می‌شود اما برای اماکن اقتصادی، فروشگاه‌ها و منازل باید مسئله سرعت در نظر گرفته شود.

سیاهکلی تصریح کرد: امروزه استفاده از فیلترشکن‌ها افزایش یافته و این موضوع پهنای باند زیادی را اشغال می‌کند که نیازمند ساماندهی است. همچنین باید به مؤلفه رضایتمندی مردم نیز توجه داشت، زیرا مردم هزینه می‌کنند، اما نسبت به توسعه زیرساخت‌ها و شرایط اینترنت ناراضی هستند.

در حوزه موبایل سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته است

همچنین مصطفی طاهری در این زمینه، اظهار داشت: در حوزه موبایل و بی‌سیم سرمایه‌گذاری کمی صورت گرفته، این در حالی است که بار اصلی اینترنت روی شبکه بی‌سیم است که باید با توسعه فیبر نوری و انتقال ترافیک از بی‌سیم، این کمبودها را جبران کرد.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیران متعددی در این بخش وجود دارند و بر اساس گزارش ارائه شده حداقل ۸ جای مختلف در این بخش هستند و این عدم مدیریت یکپارچه موجب آسیب شده است که باید فکری جدی برای این موضوع شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد حملات سایبری در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: استفاده از فیلترشکن‌ها موجب کاهش نظارت و تنظیم‌گری و حکمرانی بر شبکه‌های مجازی شده است که نیاز به بهینه سازی شبکه داریم.

منبع: مهر

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.