گاهی آب شرب صرف صنعت و فضای سبز می‌شود

گاهی آب شرب صرف صنعت و فضای سبز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس و در جریان بررسی گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای، گفت: در گذشته میزان بارندگی ایران و دنیا یک مقدار مشخص بود و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌شد، اما الان تغییرات اقلیمی، شرایط آب و هوایی را عوض کرده است.

وی ادامه داد: دیگر چیزی به نام ستاد حوادث غیرمترقبه جز در موارد وقوع سیل، زلزله و طوفان معنا ندارد و با شرایط اقلیمی فعلی، با ترسالی و سیل‌های توفنده یا خشکسالی مخرب مواجه هستیم و باید خودمان را برای این شرایط آماده کنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما به هماهنگی فرادستگاهی بین سازمان مراتع و جنگل‌ها، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست در عرصه‌های مختلف نیاز داریم و اینکه هر دستگاهی صرفاً کار خود را انجام دهد، عوارض مخرب و ویرانگری برای کشور دارد.

وی ادامه داد: خشک شدن دریاچه ارومیه و تالاب‌ها یکسری معضلات و آسیب‌ها برای کشور داشته و احیای آن هم هزینه‌ای به کشور تحمیل می‌کند، پس باید منابع و مصارف سنجیده باشد. نمی‌شود از صرفه‌جویی حرف بزنیم، اما با وزارت کشاورزی هماهنگی نشود و بعد انتظار داشته باشیم که منابع آبی پاسخگو باشد.

ذوالنوری با تاکید بر لزوم رعایت آمایش سرزمینی، گفت: در استان‌هایی که بحران آبی دارند، بعضاً شاهد استقرار صنایع آب‌بر هستیم. باید در بحث آبخوان‌داری و آبخیزداری که سفره‌ها و منابع آبی را تأمین می‌کند، هماهنگی جدی بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی باشد که چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. انتظار می‌رود وزارت نیرو در سیاست گذاری و تمامی امور مربوط به تصمیم گیری، اجرا و هماهنگی با دستگاه‌های دیگر به این موارد توجه کند تا مردم با بحران آب مواجه نشوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید صنعت از پساب استفاده کند. تولید آب شیرین هزینه بر است، اما گاهی صرف صنعت و فضای سبز می‌شود که به مدیریت جدی نیاز دارد.

وی گفت: عده‌ای از نمایندگان شبهه وارد کردند که در گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای کمیسیون تخلفاتی نیامده پس نباید به قوه قضائیه ارجاع می‌شد که لازم است این توضیح را دهم که بیش از ۲۰ جلسه با حضور تمام مسئولان دولتی و غیردولتی برگزار شده و این گزارش کاملاً کارشناسی تهیه شده است. در مجلس خلاصه‌ای از گزارش قرائت شد و متن کامل آن در سامانه مجلس بارگذاری شده که در آنجا تخلفات آمده است. ارجاع گزارش به قوه قضائیه نیز درست بوده و شبهه برخی از همکاران وارد نیست.

منبع: مهر