ذخیره‌سازی 50 میلیون مترمکعب آب در سدهای استان اردبیل

ذخیره‌سازی 50 میلیون مترمکعب آب در سدهای استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی حیدری اناری ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تلاش‌های انجام گرفته با احداث ایستگاه پمپاژ سربند در شمال استان از خروج ۱۰ هزار لیتر در ثانیه آب از کشور جلوگیری به‌عمل آمد.

وی افزود: این مقدار آب که در طول ۵۰ سال گذشته از کشور خارج می‌شد که با احداث ایستگاه پمپاژ سربند به شبکه آبیاری و زهکشی مغان تزریق شد تا بخشی از کمبودها را جبران کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به ۵ هدف کلان بخش آب استان اردبیل افزود: تامین، تخصیص و عرضه آب مطمئن و پایدار تامین، بهبود بهره‌برداری و سازگاری با تغییر اقلیم، ارتقای سطح خدمات مشترکین و درآمد، کاهش تصدی‌گری، جذب سرمایه‌گذار و توسعه گردشگری آب و ارتقای سطح بنگاه‌داری و توجه به تعالی سازمانی پنج هدفی است که برنامه‌های بخش آب استان حول آن‌ها انجام می‌گیرد.

آبگیری سه سد در استان اردبیل در ۲ سال اخیر

حیدری اناری با اشاره به آبگیری سه سد در سطح استان در ۲ سال اخیر بیان کرد: سد عمارت با ۱۸۲ میلیون مترمکعب ذخیره آب به‌عنوان بزرگترین سد استان در دو سال اخیر تکمیل و آبگیری شد که با این اقدام توانستیم فقط امسال از خروج بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب آب از کشور جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین با اشاره به آبگیری سدهای گیوی و عنبران در دوسال اخیر عنوان کرد: بدنه سد عنبران که تا سال ۱۴۰۰ تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشت با تلاش‌های شبانه‌روزی در آغاز سال جاری به ۱۰۰ درصد رسید و با آبگیری این سد بخشی از آب‌های منطقه مهار گردید تا کشاورزان از آن استفاده کنند.

افزایش اعتبارات بخش آب استان اردبیل به ۱۷ هزار میلیارد ریال

وی با اشاره با افزایش اعتبارات بخش آب استان در سال‌های اخیر گفت: اعتبارات بخش آب استان از رقم ۶ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ به ۱۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ رسید که بخش قابل توجهی از آن تخصیص یافت.

حیدری اناری با بیان اینکه ۹۳ درصد از مصارف آب در استان اردبیل در بخش کشاورزی است عنوان کرد: با همکاری بخش آب و جهاد کشاورزی استان و همراهی بسیار خوب مردم در قالب سه برنامه رعایت الگوی کشت، تحویل حجمی آب و تشکیل تشکل‌های آب بران به دنبال کشت محصولات استراتژیک از جمله گندم در استان بودیم که بخشی از این اقدام مهم در دو سال اخیر انجام گرفت.

افزایش کشت پاییزه شمال استان اردبیل به ۳۶ هزار هکتار

وی به افزایش کشت پاییزه از ۲۴ هزار هکتار به ۳۶ هزار هکتار در شمال استان در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: در سایه این اقدام مهم بخش قابل توجهی از کمبود منابع آب و تنش آبی در شهرستان‌های شمالی استان در شبکه آبیاری و زهکشی مغان مرتفع شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل همچنین تامین آب شرب مردم در اقصی نقاط استان را از دغدغه‌های مهم و اساسی بخش آب استان عنوان کرد و افزود: به دنبال رانش کوه و آسیب جدی به خط انتقال آب در مشگین شهر در ایام گذشته توانستیم با تشکیل تیم مدیریت بحران در کمتر از سه روز آب پایدار این شهر را تامین کنیم.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف آب تصریح کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها و کمبود منابع آب و لزوم تامین منابع آب از حوضه‌های دیگر لازم است مردم شریف استان با خدمت گزاران خود در بخش آب همکاری و همراهی نمایند.

پایان پیام/

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.