رکود بی سابقه در بازار لوازم یدکی

سیداحمد حسینی

سیداحمد حسینی *

درحال‌حاضر شاهد رکود بی‌سابقه‌ای در بازار لوازم یدکی هستیم. متاسفانه رکود در بازار لوازم یدکی به قدری شدت یافته که حتی پیشکسوتان این صنف قادر به ایفای تعهدات مالی خود نبوده و گاه با چک‌های برگشتی مواجه می‌شوند.

وضعیت قیمت‌ها در بازار قطعات یدکی روند متعادلی پیدا کرده است. افزایش قیمت‌هایی که در ماه های ابتدایی سال با آن مواجه بودیم به واسطه رکود حاکم بر بازار، روند نزولی پیدا کرده و فعالان بازار نیز به سبب الزام به ایفای تعهدات مالی خود ناچار به فروش قطعات به قیمت خرید یا حتی کمتر هستند.

درخصوص آخرین وضعیت تامین و عرضه قطعات خودروهای چینی و علل کمبود آنها در بازار هم باید بگویم متاسفانه کمبود قطعات خودروهای چینی به قوت خود باقی است چراکه شرکت‌های واردکننده خودروهای چینی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و حتی این خودروها از بدو ورود به کشور برای تامین قطعات پرمصرف نیز دچار چالش هستند و عدم نظارت در این بخش موجب شده است برخی مواقع تامین قطعات خودروهای چینی به دلیل نبود و یا کمبود قطعه گران‌تر از خودروهای اروپایی تمام شوند.

این در حالی است که احداث تعمیرگاه‌های مجاز، آموزش نیروهای متخصص و زبده و تامین قطعات یدکی برای دوره های گارانتی و وارانتی اولین اقدامی هستند که هنگام ورود خودروهای خارجی به کشور باید در دستور کار شرکت‌های واردکننده خودرو قرار بگیرند.

متاسفانه به‌رغم اینکه بارها نسبت به تصمیمات پشت پرده مافیای خودرو و باز شدن درهای کشور برای ورود این خودروها هشدار داده‌ایم اما گوش شنوایی وجود ندارد و سازمان‌های بالادستی نسبت به این موضوع بی اعتنا هستند.

کمااینکه از سال گذشته درخصوص اجرای تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هشدار داده‌ایم اما ترتیب اثر داده نشد و متاسفانه امروز با تبعات آن در مبادی بین‌شهری مواجه هستیم چراکه هنگام ارسال کالا به استان‌های دیگر برخی ماموران که اشراف کامل به قانون ندارند به ظن قاچاق، کالا را توقیف کرده و برای اثبات اینکه این کالا مشمول قاچاق نیست، دردسرهایی برای ارسال‌کننده و گیرنده کالا ایجاد می‌کنند.

منبع: دنیای خودرو

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.