نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، نشست خبری سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت عصر امروز (سه‌شنبه، 10 بهمن) با موضوع آخرین اقدامات دولت در حوزه اقتصادی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

خاندوزی در این نشست با اشاره به همسویی اقدامات اقتصادی دولت با دغدغه های رهبر انقلاب گفت: اولویت سیاست‌گذاری دولت سیزدهم از ابتدا آغاز به فعالیت، رونق بخشی به متغیرهای حقیقی اقتصاد، مهار متغیرهای اسمی مانند تورم، بازگرداندن روند مثبت سرمایه گذاری، بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید بوده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در جلسه امروز صبح خود با کارآفرینان نیز با تاکید بر اینکه سیاست مهار رشد نقدینگی یکی از اولویت‌های کشور است، در عین حال بر تامین مالی تولید و اهمیت رونق بخشی به این بخش نیز تاکید موکد داشتند. در ده ماهه ۴۰۲ مجموع دریافتی های دولت ۴۰ درصد افزایش داشته است. در ده ماهه امسال هم نسبت به مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است.

سخنگوی اقتصادی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به همسویی اقدامات اقتصادی دولت با دغدغه های رهبر انقلاب، گفت: اولویت سیاست‌گذاری دولت سیزدهم از ابتدا آغاز به فعالیت، رونق بخشی به متغیرهای حقیقی اقتصاد، مهار متغیرهای اسمی مانند تورم، بازگرداندن روند مثبت سرمایه گذاری، بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید بوده است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در جلسه امروز صبح خود با کارآفرینان نیز با تاکید بر اینکه سیاست مهار رشد نقدینگی یکی از اولویت‌های کشور است، در عین حال بر تامین مالی تولید و اهمیت رونق بخشی به این بخش نیز تاکید موکد داشتند.

خاندوزی بیان کرد: در ده ماهه ۴۰۲ مجموع دریافتی های دولت ۴۰ درصد افزایش داشته است. در ده ماهه امسال هم نسبت به مشابه سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است. تا پایان دی ماه دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی تحت عنوان تنخواه گردان بودجه نداشته است و تلاش کرد با مدیریت منابع این اتفاق رخ دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: تا پایان دی ماه دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی تحت عنوان تنخواه گردان بودجه نداشته است و تلاش کرد با مدیریت منابع این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم مجلس در ایجاد ناترازی بودجه ای تجدیدنظر کند، گفت: تلاش دولت در بودجه‌ریزی این بوده که کمترین مقدار ناترازی را به کشور تحمیل کند. در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده نیز تلاش کردیم تا درآمدها بصورت واقعی پیش‌بینی شود.

خاندوزی یادآور شد: اما شاهد بودیم که برخی تغییرات در مجلس شورای اسلامی رقم خورد که این اقدام هدف‌گذاری‌های مهم مانند مهار تورم را با ابهام مواجه می‌کند. همچنین مصارفی به بودجه اضافه شد که درآمدهای پایدار برای تحقق آن‌ها در دسترس نیست. قطعا اگر درآمدهای پایدار برای تامین مصارف وجود داشت، دولت از مصوبات مجلس استقبال می‌کرد،اما مسئله این است که منابع پایدار غیر تورم زا برای این مصارف وجود ندارد.

وی افزود: امیدواریم در مراحل پایانی بررسی بودجه سال آینده، تجدید نظر نسبت به تحمیل ناترازی‌ها رقم بخورد.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه نشست خبرى گفت: یکی از گزارش‌های مهم در خصوص متغیرهای اسمی اقتصاد، تورم تولید کننده است که در روزهای گذشته آخرین اطلاع آن برای دی‌ماه منتشر شد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، تورم ماهانه تولید کننده در دی ماه امسال با ۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۶ درصد رسید که این نرخ کمترین نرخ از مرداد ۱۴۰۱ به بعد است.

وی ادامه داد: تورم نقطه به نقطه نیز با 2.8 درصد کاهش به 31.2 درصد رسید که فاصله مهمی با تورم مصرف کننده دارد و این نرخ از خرداد 1399 کمترین مقدار را ثبت کرده است. در واقع کمترین نرخ در 3.5 سال گذشته بوده است.

خاندوزی گفت: قبول داریم که آثار کاهش تورم و رونق اقتصادی در زندگی مردم کمتر احساس شده است که این موضوع پایداری در بهبود شاخص‌ها را می‌طلبد. تلاش دولت این است که با ایجاد ثبات در متغیرها، آثار بهبود شاخص ها و کاهش تورم را در سفره مردم ملموس و‌محسوس کند.

در حال تکمیل…

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.