تحرکات وزیر صمت در اصناف، خلاف موج قانون

تحرکات وزیر صمت در اصناف، خلاف موج قانون

اکوایران: تحرکات وزیر صمت برای انتصابی کردن هیات رئیسه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها به شدت مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته است و از نگاه آنها وزیر خلاف قانون حرکت می‌کند.

تحرکات وزیر صمت در اصناف، خلاف موج قانون

به گزارش اکوایران، روز گذشته 29 مرداد 1402، ۴۱ نماینده مجلس به عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص انتصابی کردن هیات رئیسه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها که خلاف قانون نظام صنفی است، تذکر دادند.

در ماده 36 قانون آمده است: «ترتیب انتخاب هیأت رئیسه اتاق های اصناف شهرستان، وظایف هیأت رئیسه،‌ طرز تشکیل جلسات و تعداد کمیسیون‌های آن و سایر مقررات مربوط به اداره اتاق‌ها و حق‌ الزحمه خدمات آنها طبق آئین‌‌نامه‌‌ای خواهد بود که توسط دبیرخانه هیأت عالی‌ نظارت با کسب نظر از اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها تهیه و به تصویب وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهد رسید.»

حال طبق اعلام اتاق اصناف، وزیر صمت برخلاف قانون به دنبال انتصابی کردن هیات رئیسه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و به تبع آن اتاق اصناف کشور است.

بر همین اساس نیز نمایندگان مجلس در اعتراض روز گذشته خود اعلام کردند: عدم رعایت ضوابط قانونی ، به ویژه احکام قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، در تدوین آیین نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون نظام صنفی و انتصابی کردن هیات رئیسه اتاق های اصناف شهرستان‌ها خلاف قانون نظام صنفی و سیاست‌های کلان نظام است. آیین نامه ابلاغی اخیر، بدون ارسال پیش‌نویس و رعایت قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بوده و با توجه به این که تلاش دارد تا فرایند انتخابات را خلاف قانون، تبدیل به انتصاب کند، با قانون تعارض آشکار دارد.

در ادامه نمایندگان تاکید کردند: با توجه به اینکه موضوع، موجب تغییر جدی ترکیب اتاق اصناف ایران به عنون پارلمان بخش خصوصی می شود، عدم رعایت قانون، موجب تضییع حقوق اشخاص می شود و برای نظام و دولت هزینه خواهد داشت. مورد انتظار است موضوع تا رسیدگی کامل، موقوف الاجرا اعلام شود.

در همین رابطه:

  • وزیر آموزش و پرورش از جرم‌انگاری برای محصلین خبر ندارد / وزیر صمت از واردات خودرو بی‌خبر است
  • دولت همچنان مخالف تفکیک وزارت صمت؛ علی‌آبادی اعلام موضع کرد
  • جلسه تصمیم‌گیری درباره اتاق باز هم لغو شد

منبع: اکوایران

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.